ANNONS
Annons

Rescue Pro fungerade inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Två gånger har jag försökt återskapa bilder på minneskortet med SanDisk Rescue Pro efter formatering, och varje gång är det lika magert resultat. Kameran är en Canon 5D. Jag gjorde detta som test för att veta hur jag skulle göra om olyckan är framme.
Är det så att Canon-kamerorna "lågnivå-formaterar" minneskorten, alltså skriver över dem med bara nollor, eller?

Dez skrev:
Två gånger har jag försökt återskapa bilder på minneskortet med SanDisk Rescue Pro efter formatering, och varje gång är det lika magert resultat. Kameran är en Canon 5D. Jag gjorde detta som test för att veta hur jag skulle göra om olyckan är framme.
Är det så att Canon-kamerorna "lågnivå-formaterar" minneskorten, alltså skriver över dem med bara nollor, eller?
I min a710is så kan man välja lågnivå eller vanlig om vanlig kan man hitta men lågnivå går ej.

Dez skrev:

5D kan inte lågnivåformatera korten. Jag har bara testat Rescue Pro en gång (med bilder från just en 5D), men då var bilderna bara raderade - överskrivna eller formatterat minneskort. Om kortet är formaterat, och man dessutom fotograferat med det efteråt är det nog värre.

Jag använde Rescue Pro i lördags för att rädda bilder från ett minneskort som behagade ha en skadad fil. Det fungerade alldeles utmärkt att använda resuce pro. Jag antar att du fotar med RAW och då kan man inte välja alternativet rscue images. Det alternativet läser inte RAW. Du får istället välja files.

Canons alla kameror lågnivåformaterar inte korten. Och även efter formattering och överskrivning fungerade det för mig. Jag hittade bilder från ett gammalt uppdrag på kortet när jag räddade mina bilder.

erhel skrev:
Canons alla kameror lågnivåformaterar inte korten. Och även efter formattering och överskrivning fungerade det för mig. Jag hittade bilder från ett gammalt uppdrag på kortet när jag räddade mina bilder.

Min G9 kan lågnivåformatera korten, men gör det inte som standard.

Visst kan det gå att få fram bilder även efter att kortet formatterats och skrivits över - bara inte de ettor och nollor man just var ute efter skrivits över :)

AFE skrev:
Min G9 kan lågnivåformatera korten, men gör det inte som standard.

Visst kan det gå att få fram bilder även efter att kortet formatterats och skrivits över - bara inte de ettor och nollor man just var ute efter skrivits över :)

Jo, förlåt min otydlighet. Jag menade att Canons alla systemkameror inte lågnivåformaterar. Jo precis. Det är klart att ettor och nollor som inte längre existerar går att återskapa. Men det roliga var att jag har fyllt minneskortet och ändå fick upp tre, fyra bilder från ett äldre uppdrag. Hur det nu fungerade :S

Jo, jag fotar i RAW. Minns inte om jag försökte med filer eller bilder. Får pröva igen. Men det borde ju inte vara någon skillnad, allt är ju filer.

Jo, det är skillnad i de fall då kataloginformationen är försvunnen. Om programmet letar efter en fil, som är i ett format programmet känner igen (exempelvis jpeg), kan det hitta resterna av en sådan fil varsomhelst. Men om det letar efter en fil, där strukturen på filen är okänd för programmet, hjälper det inte om varenda bit ligger kvar som den ska. Programmet kommer ändå inte att förstå att detta är en sammanhängande fil, med vettig information i.

Rescue Pro och Nikon D70

Hej allihop!

Jag kom nyligen hem från en månad i Indonesien och har till min förfäran upptäckt att mitt 2gb sandisk extreme III inte går att läsa, med andra ord så är alla bilder borta. Jag har införskaffat mig Rescue Pro men det verkar fungera sisådär. Om jag väljer images så får jag fram alla bilder i jpg-format och nef-filer (nikons raw) som inte är större än 128kb. Jpg-filerna däremot är precis så stora som en nef-fil egentligen bör vara, dvs runt 5mb. Jag bör kanske tillägga att bilderna är tagna i raw-format.

Om jag istället väljer alternativet files i rescue pro så hittar programmet endast en fil i formatet rpm. Skulle någon vilja hjälpa mig med det här? Jag vill ha tillbaka mina raw-filer med metadata!

tack på förhand!

Re: Rescue Pro och Nikon D70

Fanstyg skrev:
Hej allihop!

Jag kom nyligen hem från en månad i Indonesien och har till min förfäran upptäckt att mitt 2gb sandisk extreme III inte går att läsa, med andra ord så är alla bilder borta. Jag har införskaffat mig Rescue Pro men det verkar fungera sisådär. Om jag väljer images så får jag fram alla bilder i jpg-format och nef-filer (nikons raw) som inte är större än 128kb. Jpg-filerna däremot är precis så stora som en nef-fil egentligen bör vara, dvs runt 5mb. Jag bör kanske tillägga att bilderna är tagna i raw-format.

Om jag istället väljer alternativet files i rescue pro så hittar programmet endast en fil i formatet rpm. Skulle någon vilja hjälpa mig med det här? Jag vill ha tillbaka mina raw-filer med metadata!

tack på förhand!

Använd PC Inspector Smart File Recovery som Daniel vänligen länkade till lite längre upp i tråden.
Har samma erfarenhet som han, fugerar bättre än Rescue pro.

Micke.

Re: Re: Rescue Pro och Nikon D70

Lawson skrev:
Använd PC Inspector Smart File Recovery som Daniel vänligen länkade till lite längre upp i tråden.
Har samma erfarenhet som han, fugerar bättre än Rescue pro.

Micke.

Tack för svaret! Problemet är bara att jag kör Mac och det verkar inte direkt som att PC inspector finns till Mac. Jag har försökt leta efter motsvarigheter till Mac utan någon vidare framgång.

Mitt förslag: PhotoRescue by DataRescue

Får jag föreslå PhotoRescue...
http://www.datarescue.com/photorescue/

Programet är gratis att prova och man lovar pengar tillbaka om det resultatet uteblir, trots att gratisprovet lovade!

Jag har själv räddat flera kort, även sådana som inte ens dyker upp i Windows enhetshanterare! Fick nästan en chock när jag kollade mitt minneskort och en massa RAW-bilder (1D2) från länge sedan dök upp, har säkert formaterat 10 ggr (i kameran) och fotat glatt lika många gånger.

Prova, det kostar GRATIS!

/Lasse

PS Jag har provat med medföljande Sandisk program med uselt resultat! DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar