Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resample image och kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

En sak blir jag inte klok på och det gäller samspelet mellan att förändra en bilds storlek och hur det påverkar kvaliteten. Jag har en bild som är typ 700*200 pixlar i 72 dpi. Nu vill en kompis köpa en kopia som är större men med bibehållen kvalitet. Jag går in i PS på Image size och låter "Resample image" vara ikryssad, ändrar därefter resolution till 300 dpi och vips är dimensionerna 3100*1100 pixlar, och på skärmen ser det lika bra ut som tidigare. Är detta en illusion eller kommer en papperskopia bli hyfsat bra ändå?

Glöm detdär med ppi, pilla inte på det om du inte ska skriva ut bilden själv. Om du ska göra en papperskopia är det bara skicka in bilden som den är, det är tveksamt om du interpolerar bilden bättre än maskinerna hos labben.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar