Annons

Resa - värt att uppgradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Ska ut och resa runt om i världen i höst i drygt 20v. Självklart vill jag föreviga detta och funderar om jag måste uppgradera och gärna tips om vad isf?

Min nuvarande uppsättning är
Nikon d70s
18-70 kitlensen
100mm Macro Tokina

mina tankar är att antingen köpa ett reseobjektiv typ 18-200vr och en blixt
eller d300 och köra på objektiven jag har.
d300 lockar ju men är den värd sitt pris? större och tyngre tänker jag på också, men snabbheten, isoprestanda och tåligheten lockar ju! (snälla övertala mig) =)

några andra förslag?
 
Om du nu går i bytestankar så kan det vara en bra poäng att byta först senare, efter resan.
D70S och 18-70 fungerar fint på en resa, förutsatt att du inte har några speciella udda fotograferingsbehov som kräver speciella verktyg.

Fördelen med att inte köpa ny utrustning inför en resa är att du inte kommer vara rädd att använda prylarna.
 
18-200 VR är ett klockrent reseobjektiv. Beroende på var du ska resa kanske du kan köpa det på vägen betydligt billigare än i Sverige? Nikon har världsgaranti på optik har jag för mig, till skillnad från digitala hus.
 
D70s har ju förutom lägre vikt (och volym) också ritkigt bra batteritid - det är ju aldrig fel när man är på resande fot. Dessutom är det en allmänt trevlig kamera, liksom dina objektiv, så jag skulla sitta lungt i båten om jag vore i din situation.

Visst är det smidigt med en 'resezoom' typ 18-200, men samtidigt är det ju objektiv som optiskt är tydliga kompromisser, och säkert kan kännas lite begränsande när man väl är hemma i vardagen igen och vill uppnå maximala resultat. Då får du garanterat bättre bilder på 100mm med ditt makro än vad du får med ett 18-200.

Per
 
Jag köpte ett 18-200VR i höstas inför 11 veckor i Sydamerika. Verkligen jättenöjd med objektivet, suveränt på resande fot. VR är skönt när man inte har tillgång till stativ etc. Tog ca 10000 bilder totalt (dock var väl 1000 med Sigma 10-20 som var det andra objektivet jag hade med).

Efter att jag kommit hem sitter det 100% av tiden på kameran när den ligger i väskan. Fördelarna uppväger helt enkelt de nackdelar det har. Oavsett vad man ser för intressant pryl man vill fota så passar 18-200 mm oftast ganska bra.
Innan resan tänkte jag att jag kunde sälja det vid hemkomsten utan större förlust, dom tankarna är helt bortblåsta :)

Ifall du åker förbi nått av de asiatiska länderna kan ju ju köpa det där :)

Ett annat alternativ är ju att kompletera dina nuvarande objektiv med Nikons (ganska) lätta och smidiga 70-300VR.

Jag tänker inte övertala dig att köpa en D300, sorry. Isf skulle jag ju själv riskera att falla för frestelsen :)
Jag är ju nöjd med min D80, och ska iaf se vad D90 innebär innan jag byter...
 
Hmm tack för svaren

Det är alltså ingen idé att införskaffa en d300? hmm jag hade ju hoppats på att ni skulle övertala mig!

Det får bli att ligga lågt med inköp! första anhalt är ju ändå Tokyo! ngn som vet vart priserna ligger i jämförelse? dyrt/billigt?

Ngt mer som jag ska tänka på? extra batteri, extra minneskort? är ett vattenhus vettigt? hade ju varit skoj med lite UV-foton!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.