Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till påskön( och Chile)

Produkter
(logga in för att koppla)

BorlängeBilbo

Aktiv medlem
Hej alla på fotosidan!

Nu är det så att min farfar ska betala en resa till påskön åt mig (påskön tillhör CHile), och jag har en minolta 9xi och 35-70 /4 samt en 135 /2.8 och jag undrar följande:

1. Vilken optik bör jag mera ha? Jag antar att det kan bli en hel del naturbilder. Ett kamerahus till kanske men vilket? Min budget ligger på ca. 15.000:- till kamerasaker.

2. Film. Dia eller negativ. Jag vet att dia återger färger bättre men jag kan ibland tycka att negativ film "räcker till" bättre. Jag vill inte missa några kanonbilder.

Kul om någon svarar

/Borlänge Bilbo

Jag hade själv köpt en 50:a och en vidvinklig zoom som t ex 19-35mm.

Neg eller dia vet du nog själv vad som är bäst.
Varför inte både och? Dia i 9xi och neg i ett billigare andrahus. 800si?

Lycka till

Nu blev jag riktigt avundsjuk!

Tror att den zoom som du har är rätt så hyfsad. Den ska åtminstone vara gediget byggd så vitt jag vet.

Varför inte komplettera med en fast 24:a så har du ju bra täckning på olika brännvidder?

Ett extrahus, 7xi, 700si, 800si liknande.
Även ett 9000-hus är helt OK.
Ljusstark vidvinkel 24mm.
300mm eller bra zoom upp till 300mm.
Jag tror att Tokina har en bra sådan.
som tidigare sagts så är din zoom helt Ok.
Polfilter och stativ såklart.

Jag funderar: om jag skulle välja mellan sigma 300/4 apo macro (6000:) (ny på en lokal fotobutik), sigma 70-200 /2.8 ca. 10000:-(+ converter) eller sigmas 135-500 5.6/6.7 ca. 8000:- Vad skulle ni ta? För nackdelar med de olika valen? Om jag tar något av ovanstående så får det bli en fast 28 eller en billig 20-35 (cosina t ex) vad tror ni om det?

(Tacksam för de svar jag redan fått).

/BorlängeBilbo

Köp inte för långt tele, då måste du släpa med dig ett stativ också. Risken med långa telen är skakningsoskärpa om man inte använder stativ. Jag skulle nog välja en 70-210mm.

Jag skulle säga precis tvärtom angående stativet. Ta med stativ om du har möjlighet, och det gäller oavsett hur långt tele du tar med. Hur ska du annars kunna ta fina skymningsbilder på stenstoderna på Påskön?

Komplettera med ett 24 mm/2,8, ett inte alltför klumpigt stativ ,en trådutlösare, polfilter, en fotoryggis t.ex Lowepro minitrekker och 20-30 rullar diafilm t.ex Kodak E 100 s..
mvh/gunte..

gunte skrev:
Komplettera med ett 24 mm/2,8, ett inte alltför klumpigt stativ ,en trådutlösare, polfilter, en fotoryggis t.ex Lowepro minitrekker och 20-30 rullar diafilm t.ex Kodak E 100 s..
mvh/gunte..

och extra batterier förstås..
mvh/gunte..

Istället för att bära med mig ett vanligt (stort) stativ, brukar jag när jag vill resa lätt ta med mig ett bordstativ. Jag har ett Leitz (inte billigt men väldigt stabilt). Annars vet jag att Minolta mycket bra bordstativ tidigare.

Med lite fantasi brukar man alltid hitta något att ställa den på för att komma upp en bit från marken.

-- Nicke

Stabils makrostativ är också en bra kompromiss. Det är ca halvmetern högt, vilket duger till mer än man tror.

Apropå dia

Jag var ett par dagar i Chile i januari. Tänk på att det kan vara svårt att få tag på dia-film i Chile så tag med en rejäl laddning film hemifrån.

Jag vill slå ett slag för Argenyina också, kostnadsläget är minst hälften av vad det är i Chile!

Rapa Nui som ön heter på det lokala språket har jag sett flera bilder och filmer från. Det är bara att gratulera till valet av resmål. Studera ljuset - och statyerna förstås. Bekanta dig med människorna där. Ja, utöver att ha med dig en bra kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar