Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till New York, inköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Purvins

Aktiv medlem
Har börjat planera lite för att förverkliga min dröm, en resa till USA, närmare bestämt New York.

I New York finns ju som bekant en av världens, om inte världens största fotoaffärer, BH Photovideo som skall föräras med ett besök.

Tanken var att när man ändå är där, så kan man ju lika gärna köpa på sig en hel del. Har för tillfället följande utrustning:

Canon 40D
Sigma 17-35/2.8-4
Canon 70-200/4.0L
Sigma 70-300/4.0-5.6

Inköpslistan för tillfället ser ut såhär:

Sigma 10-20/4-5.6
Sigma 150/2.8 Macro
Sigma 24-70/2.8
Canon 50/1.8
Canon 580EX II
Canon 430EX
Canon BG-E2N batterigrepp
Stofen Omnibouncers
Tiffen Circ. Pol filter 77mm
Tiffen UV filter till alla objektiven

Frågan är nu om det är något här som borde undvikas, bytas ut, verkar överflödigt.

Har lite funderingar på om 50/1.8an verkligen ger så mycket mer ljusstyrka eller om jag klarar mig med 24-70/2.8
Tilläggas bör att Sigma 17-35an och 70-300an ska säljas.


Sen till själva resan. Förhoppningen är självklart att slippa betala tull/moms (om man nu vågar skriva så med tanke på FRA (; ).

Tänkte ha med mig kameraväskan i handbagaget med kamerahuset i, sen efter besöket på BH packa ner inköpen där i, göra mig av med kartonger etc. (ev. posta hem till Sverige) och slänga i ett fyllt minneskort i kameran.

Hur stor är chansen att man då fastnar i tullen och vad har man då för rättigheter/skyldigheter vad det gäller bevisning ?



Alla svar och kommentarer uppskattas :)
 
Vad du bör köpa är ju svårt att ha synpunkter på utan att veta vad du ska ha utrustningen till.

Fastnar du i tullen måste du kunna bevisa att du inte importerar prylarna, dvs visa upp ett svenskt kvitto eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.