Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till öland

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mej att åka till öland i sommar och i första hand fotografera lite insekter. Nån som har nåt förslag vilken del jag ska välja? Jag kommer inte att ha med mej någon bil så det vore en fördel om det låg rätt nära ölandsbron men ändå inte för "centralt" eftersom jag gärna vill vara lite ifred :) Jag har hört att vissa delar av ön ska vara mer kargt än andra och vissa delas ska vara mer frodiga?

Tacksam för svar :)

Hej.
Jag tycker att du ska åka till Färjestaden med omnejd, då befinner du dig i världsarvet "södra ölands odlingslandskap" -det du! Från färjestaden kan man ta buss till diverse platser, Mörbylånga och Degerhamn bland annat. Jag vet inte riktigt vilken del av ön som kan vara bäst för insekter så den frågan får någon annan besvara men vad gäller landskapet är det mer åkrar och ängar på södra Öland, norra delen (speciellt norra udden) är betydligt kargare.

Lycka till önskar en sommarölänning.

Suveränt! Jag lägger upp en tråd och 5 minuter senare svarar nån hjälpsam person! Så dt är fullt med fina blomsterängar i färjestaden! Då satsar ajg nog på det! Perfekt eftersom det blir gångavtånd från bron då :)

MVH

Henrik

Kan du inte släpa med dig en cykel? Då kan du "göra ön" på några dagar. Samtidigt som du transporterar dig lungt och fint och hinner se en massa motiv på vägen.

Jag har tänkt på det! Men det kan nog bli lite bökigt :) Jag måste åka från dalarna och byta buss ett antal gånger :) Många ställen har ju cyklar att hyra ut så det är ju ett alternativ. Fast allra hlest vill man ju ha det bra inpå knuten på gångavstånd :)

Jag kanske bör förtydliga mig -Färjestaden gör sig bäst som basläger så att säga, antalet blomsterängar i själva staden utan man bör nog försöka hitta något transportmedel -antingen buss eller hyrd cykel. Det är ganska svårt att få ängarna precis utanför knuten om man inte tältar eller hittar ett mer pensionatsliknande boende i en mindre by, tyvärr är det lite ont om dem nu för tiden...
Färjestaden är bra just för att det ligger precis vid bron, det finns boendemöjligheter, restauranger och troligen cykeluthyrning:)

Grejen med Öland är ju att det finns campingplatser, stuguthyrning och pensionat överallt. Färjestaden är väl annars en bra utgångspunkt. Söder om "staden" börjar ju alvaret.I Arontorp strax österut finns riktiga slåtterängar vilket ju borde vara idealiskt för artrikedomen även om Arontorpsrosen (våradonis) blommat över till sommaren. I Ölands Skogsby precis utanför Färjestaden finns vandrarhem och någon mil söderut ligger den trevliga byn Vickleby med Bo Pensionat. Då är man nära Haga Parks camping med stugby, vindsurfingcenter och fågelskådarparadiset Beijershamn. Här finns också Stora Frös vandrarhem med särskild kokboksbutik och matlagningskurser. På centrala Öland finns flera klassiska slåtterängar där det borde vara gott om insekter t ex runt fornborgarna Gråborg och Ismanstorp. I Halltorps hage vid Ekerum finns både Ekoxe och Ekbock.Maffiga skalbaggar!

Beträffande uppgiften att det skulle vara kargare på norra Oeland så kan man väl säga att det nog inte finns något mera kargt i Sverige än soedra Oeland (Stora Alvaret) från Vickleby och ned till Långe Jan. Åkrar är det visserligen kring Moerbylånga i västra kanten men det dominerande landskapet är Stora Alvaret, unikt i sitt slag och därfr på världsarvslistan. Ursäkta att oe inte funkar på tangentbordet på jobbet.

aha! ja man har ju sett bilder från långe jan och stenlandskapet där :) jag hittade en stuga som er fin ut i bredinge strand. vad sägs om det? :)

hej, om du inte redan har bestämt dej för stugan i Bredinge, så har jag ett förslag till.
Strax söder om Degerhamn ligger Södre Bruket, där kan man bo i lägenheter eller på vandrarhem.
Nära till Stora alvaret, havet, odlingslandskapet...m.m
Dit kommer man med buss från Färjestaden.
Hoppas du får det skönt. Öland är underbart!
www.sodrabruket.com /mvh Birgitta Z

Norra udden är inte särskilt karg, stora skogar strax söder därom, det karga är väl neptuni åkrar i så fall men det är ju inte särskilt stor yta.
/Rogge
nordölänning året om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar