Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa som frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Att säga "Nej, eftersom bilderna inte har något med din verksamhet att göra" ser jag som extremt provocerande.

Jag tror du får acceptera att svaren du fått är kopplade till de formuleringar du gjorde i ditt inledande inlägg.

"Jag skulle vilja åka på resa med familjen och betala med firman. Är detta möjligt?

Låt säga att resans syfte på papper är att ta nya reklambilder för familjefotografering och barnfotografering."

Det är möjligt att du inte alls menar det du skriver men för mig som läser det går det inte se annat än att det är en familjeresa som är det viktiga här och att det "på papper" ska finnas ett syfte att ta reklambilder.

Men du ska alltså sälja porträttfotograferingar utomlands?

Varför skulle det inte vara möjligt? Hur gör HM när de åker till en solig strand för att fota modeller i den senaste kollektionen?
Antar att modellerna skattar för sina inkomster som alla andra (om de bor i Sverige).

Naturligtvis sticker det i ögonen på den som tolkar det som enbart nöjesresa, men följer man regelverket så har man inte gjort fel.

En parallell är när man tidigare reste mycket i tjänsten och de som aldrig gjorde det trodde tjänsteresor var nöjesresor (långa flygningar, tillbringa dagarna i diverse konferensrum och fabriker, umgås med affärskontakterna på kvällen, sammanställa dagen, förbereda nästa och kanske kontakta kontoret hemma där det är mitt på dagen, långt in på småtimmarna för att vakna efter allt för få timmars sömn och göra om samma sak).
Alla resor är inte nöje.

Kan kanske funka om du nästa sommar tänkte dra igång någon kampanj i stil med Familjefotografering i solen/på stranden/i poolen/... Om portfolion måste uppdateras för detta under vinterhalvåret måste man ju åka iväg till ett ställe som erbjuder sol och strandväder....

Men du ska alltså sälja porträttfotograferingar utomlands?

Jag förstår verkligen inte på vilket sätt denna fråga är relevant. Skulle jag inte kunna vilja fota en modell med sanddyner, palmer, pyramider, regnskog i bakgrunden - utan att ha som syfte att fotografera kunder på samma, eller liknande plats? Enligt mig så har omgivningen en särskild roll att lyfta motivet i en porträttfotografering och detta är jag säker på att du också anser.

Du kan titta på vilken marknadsföring som helst. Den är skapad och designad på ett sätt att lyfta produkten och få den att se tilltalande ut. Referensbilder har olika syften. Ett syfte är att visa hur duktig fotografen är, eller hur? Det känns en smula trångsynt att om en bild ska synas i marknadsföring så måste det innebära att en kund ska kunna få en exakt motsvarande bild. Detta kan man ju diskutera i oändligheten och det kan ju vridas och vändas på 1000 olika sätt. Jag vidhåller ändå att själva bildernas värde för företaget inte kan ifrågasättas.

Låt säga att jag är på semester. Av en händelse bevittnar jag ett grekiskt bröllop och får möjligheten att fotografera det. Skulle du påstå att jag inte kan publicera bilder från det i min marknadsföring - UTAN att samtidigt erbjuda "paketresor" till Grekland?

Problemet är din formulering som de flesta hakar upp sig på.
Renskriver man din frågeställning blir saken enklare, men helt enkelt är det inte ändå.

/stefan

Jag ser fortfarande inte något fel i formuleringen.

Det personliga PRIMÄRA syftet är fortfarande att resa med familjen. (Och här är det helt ok att bara skriva: "Sorry, det går inte")

Men jag fyllde på med att fråga om resan kan innehålla tillräckligt mycket professionell verksamhet att det hela skulle bli OK. Jag angav lite exempel på hur det skulle kunna se ut.

Och för att få det rätt, så måste man givetvis, PÅ PAPPER, beskriva den professionella verksamhetsrelaterade biten.

Problemet är att några stycken läser in sådant som jag inte skrivit. Och inte frågar om förtydligande på ett bussigt sätt.

Jag förstår verkligen inte på vilket sätt denna fråga är relevant. Skulle jag inte kunna vilja fota en modell med sanddyner, palmer, pyramider, regnskog i bakgrunden - utan att ha som syfte att fotografera kunder på samma, eller liknande plats? Enligt mig så har omgivningen en särskild roll att lyfta motivet i en porträttfotografering och detta är jag säker på att du också anser.

Du kan titta på vilken marknadsföring som helst. Den är skapad och designad på ett sätt att lyfta produkten och få den att se tilltalande ut. Referensbilder har olika syften. Ett syfte är att visa hur duktig fotografen är, eller hur? Det känns en smula trångsynt att om en bild ska synas i marknadsföring så måste det innebära att en kund ska kunna få en exakt motsvarande bild. Detta kan man ju diskutera i oändligheten och det kan ju vridas och vändas på 1000 olika sätt. Jag vidhåller ändå att själva bildernas värde för företaget inte kan ifrågasättas.

Låt säga att jag är på semester. Av en händelse bevittnar jag ett grekiskt bröllop och får möjligheten att fotografera det. Skulle du påstå att jag inte kan publicera bilder från det i min marknadsföring - UTAN att samtidigt erbjuda "paketresor" till Grekland?

Frågan är relevant därför att du ska motivera för Skatteverket varför du måste åka utomlands för att ta en typ av bilder du inte kan ta där du bor.

Ditt exempel med Grekland ser jag ingen relevans i alls. Det är du som frågar om du kan ta med dig din familj på en resa och dra av resan som en arbetsresa. Jag tror inte heller att Skatteverket kommer att förstå relevansen i ditt Greklandsexempel.

Att som fotograf marknadsföra sig med bilder som man sedan inte kan leverera ser jag som en annorlunda strategi. Hur tänker du där?

Kan du motivera ditt avdrag för Skatteverket så finns inget problem. Återstår att se om de är lika "trångsynta" som du tycker att jag är när jag bara försöker svara på den fråga du ställde.

Du och jag är inte överens här och mitt råd är som tidigare: fråga Skatteverket.

Frågan är relevant därför att du ska motivera för Skatteverket varför du måste åka utomlands för att ta en typ av bilder du inte kan ta där du bor.

Ditt exempel med Grekland ser jag ingen relevans i alls. Det är du som frågar om du kan ta med dig din familj på en resa och dra av resan som en arbetsresa. Jag tror inte heller att Skatteverket kommer att förstå relevansen i ditt Greklandsexempel.

Kan du motivera ditt avdrag för Skatteverket så finns inget problem. Återstår att se om de är lika "trångsynta" som du tycker att jag är när jag bara försöker svara på den fråga du ställde.

Du och jag är inte överens här och mitt råd är som tidigare: fråga Skatteverket.

Det var för att det lät som att enda syftet att fota utomlands var för att erbjuda kunder paketresor.

Eftersom du återkommande skriver "PÅ PAPPRET" så tror jag du känner på dig att något inte är 100 med detta upplägg. Det finns - som jag ser det -två sätt att formulera sig på - och i vilken ordning man ställer frågan och hur man förhåller sig till hela upplägget.

1) Jag behöver marknadsföringsmaterial och tänkte även sälja somriga familjebilder till bildbyåer. Problemet är att jag inte har råd att anlita modeller. Är det skattemässigt OK att göra en affärsresa och anlita familjen för detta ändamål?

2) Jag skall på familjeresa och tänkte låta firman betala.

Skatteverket kommer skjuta ner din urprungliga formulering innan du ens hinner slå på kameran.

Sedan lyser ju syftet igenom oavsett och moraliskt är båda fallen tveksamma. Men nu handlar det inte om moral. Många gör märkliga avdrag till höger och vänster trots att det är helt OK

2. Jag blir provocerad av att se att några av er här läser in saker som jag aldrig skrivit. Det finns ingenting i mitt startinlägg som är moraliskt förkastligt. Det är en öppen och ärligt ställd fråga om hur vårt system fungerar.

Då bör du nog slipa rejält på hur du formulerar dig. När jag läste ditt första inlägg och flera av de efterföljande framstod det för mig precis så som flera andra tolkat det - att du ville ha tips hur man använder en firma för att glida undan skatt och andra kostnader.

Det är säkert så att det inte var vad du avsåg att skriva, men det var verkligen så det framstod. Vi andra vet faktiskt inte vad du tänker, vi kan bara försöka tolka det du skriver.

Tack för era svar. Det var ett par svar i början som fick mig att bli provocerad, men sen har det varit konstruktiva och bra svar.

Jag har uppfattat att några tycker att jag formulerat mig illa i första inlägget. Vidhåller dock att jag inte är benägen att vilja ändra något där. Det kan tydligen tolkas knasigt men i sak är det inget som enligt mig är moraliskt fel. Ett par extra förtydligande rader hade kanske varit hjälpligt.

Eftersom du återkommande skriver "PÅ PAPPRET" så tror jag du känner på dig att något inte är 100 med detta upplägg. Det finns - som jag ser det -två sätt att formulera sig på - och i vilken ordning man ställer frågan och hur man förhåller sig till hela upplägget.

1) Jag behöver marknadsföringsmaterial och tänkte även sälja somriga familjebilder till bildbyåer. Problemet är att jag inte har råd att anlita modeller. Är det skattemässigt OK att göra en affärsresa och anlita familjen för detta ändamål?

2) Jag skall på familjeresa och tänkte låta firman betala.

Skatteverket kommer skjuta ner din urprungliga formulering innan du ens hinner slå på kameran.

Sedan lyser ju syftet igenom oavsett och moraliskt är båda fallen tveksamma. Men nu handlar det inte om moral. Många gör märkliga avdrag till höger och vänster trots att det är helt OK

Hade jag varit 100 så hade jag aldrig frågat. Utan jag ville få klarhet i hur regelverket var. Och flera av er har skrivit en hel del bra saker.

Då bör du nog slipa rejält på hur du formulerar dig. När jag läste ditt första inlägg och flera av de efterföljande framstod det för mig precis så som flera andra tolkat det - att du ville ha tips hur man använder en firma för att glida undan skatt och andra kostnader.
Att "glida undan skatt" är knappast fel så länge man följer regelverket. Vem vill betala mer skatt än nödvändigt? Vi har skatteregler som talar om hur mycket skatt vi ska betala. Det är mycket bättre med sådana regler än ett slags grupptryck som ska avgöra när någon inte har betalat tillräckligt med skatt.

Hellre skattetryck än grupptryck! :)

Jag ser fortfarande inte något fel i formuleringen.

Det personliga PRIMÄRA syftet är fortfarande att resa med familjen. (Och här är det helt ok att bara skriva: "Sorry, det går inte")

Men jag fyllde på med att fråga om resan kan innehålla tillräckligt mycket professionell verksamhet att det hela skulle bli OK. Jag angav lite exempel på hur det skulle kunna se ut.

Och för att få det rätt, så måste man givetvis, PÅ PAPPER, beskriva den professionella verksamhetsrelaterade biten.

Problemet är att några stycken läser in sådant som jag inte skrivit. Och inte frågar om förtydligande på ett bussigt sätt.

Ring/maila Skatteverket (anonymt om du vill) och fråga hur du ska lägga upp det för att på papper kunna visa att resan varit en affärsresa. Är väl bra att ha svaret från Skatteverket skriftligt för den skull det skulle bli svårigheter vid ev. granskning (även om jag tror man kanske inte kan vara säker på att ens ett sånt skriftligt svar vore en garanti vid granskning).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar