Annons

Resa och filma, vad tar ni mer er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag undrar vad ni har med er om ni är ute och reser med era DSLR och filmar. Tar ni med er stativ, extra mic med mera? Jag är van att filma med min DV videokamera, det kompakta huset gjorde det enkelt att filma i alla lägen enbart handhållen utan skakningar. Det är ju lite skillnad med en DSLR och att skärmen på min 7D ej går att fälla ut. Tipsa gärna om hur ni gör!

Finns inga här som är ute och reser verkar det som...
Sist jag åkte iväg låg fotograferandet rejält på is och därför togs ingen kamera med överhuvudtaget.
Jo mobilen, och det blev faktiskt några korta filmklipp och foton.
Annars... vad skulle jag ta med om jag åkte idag. Väskan med DSLR & 3 objektiv, polfilter, batterier. Stativ tar jag inte med, inte ens monopod, om det inte är en mer utpräglad fotoresa

Lite dött trodde det fanns ett större intresse. Jag skall prel iväg och bla vandra en del och vill gärna filma men frågan är orkar jag släpa med ett lätt stativ för bättre stabilitet? Min dv-kamera var enkel att filma med och att filma när jag gick blev effektfullt. Men jag får träna hemma och se hur det blir. Jag kommer naturligtvis att fota massor... :)

Finns inga här som är ute och reser verkar det som...
Sist jag åkte iväg låg fotograferandet rejält på is och därför togs ingen kamera med överhuvudtaget.
Jo mobilen, och det blev faktiskt några korta filmklipp och foton.
Annars... vad skulle jag ta med om jag åkte idag. Väskan med DSLR & 3 objektiv, polfilter, batterier. Stativ tar jag inte med, inte ens monopod, om det inte är en mer utpräglad fotoresa

DSLR-filmning är enormt stort, det har inte kommit hit än bara :)

Är du på resande fot så rekommenderar jag:

1. Zoom-objektiv med bildstabilisation. Lämna dina primes hemma.
2. Lupp för displayen så du kan bedömma exponering och fokusera lättare i t.ex direkt solljus. Agerar även som stabilisation eftersom du trycker den mot ögat.
3. Variabelt gråfilter för att kunna hålla slutare och bländare i schack.

Din 7D och 24-105/4L IS räcker väl?

Stativ är bra om det är den typen av video du vill ha, gör att filmaren kan vara med och agera på filmen t.ex.

Inbyggd mik funkar bra till det den är ämnad att göra, precis som på en liten hobbyvideokamera. Extern mik ger dig flera val: off-camera med sladd för dialog/sång/intervju handhållen eller på bom, riktad mik på kameran når längre och dit du pekar med objektivet, stereo om du vill ha stereo och mindre riktad ljudbild etc. Alla mickar kan ha död katt för reducering av vindbrus, även den inbyggda på kameran (gör en ring av mattejp och tryck dit en garnboll).

På bild nedan:
#1. NGT-2
#2. Videomic Pro
#3-4. Stereo Videomic

Bilagor

• 1 NGT-2.jpg
    1 NGT-2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 163
  • 2 Pro.jpg
    2 Pro.jpg
    7 KB · Visningar: 152
  • 3 Stereo.jpg
    3 Stereo.jpg
    91.4 KB · Visningar: 154
  • RODESVM2.jpg
    RODESVM2.jpg
    17.7 KB · Visningar: 159
Senast ändrad:
Då han skriver att han med sin DV-kamera utan stativ var nöjd så ser jag ingen anledning att släpa med sig extra vikt, speciellt när man vandrar. Skulle istället rekommendera närmsta sten om han själv vill medverka i filmen :)

Extern mik för DSLR är meningslöst utan någon slags preamp. De flesta externa mikrofoner har så dålig signal så bruset kommer att bli överhängande. Undantaget är väl kanske Rode's nya Video Mic Pro med sin +20dB-funktion, men på en kamera utan manuella inställningar för ljudet är jag högst osäker på resultatet.

Stativ utan tvekan.
Stativ gör skillnaden mellan skakig amatör video och hyffsad semi-pro video look, dessutom kan man använda stativet som en enklare steadicam när man rör på sig och filmar samtidigt. DSLR har sämre ergonomi än en videokamera vilket gör att stativ blir viktigare. Vill man vara ambitiös så ta med en bra mic eller ännu hellre separat ljudinspelning men det är som sagt lite överkurs.

Då han skriver att han med sin DV-kamera utan stativ var nöjd så ser jag ingen anledning att släpa med sig extra vikt, speciellt när man vandrar. Skulle istället rekommendera närmsta sten om han själv vill medverka i filmen :)

Extern mik för DSLR är meningslöst utan någon slags preamp. De flesta externa mikrofoner har så dålig signal så bruset kommer att bli överhängande. Undantaget är väl kanske Rode's nya Video Mic Pro med sin +20dB-funktion, men på en kamera utan manuella inställningar för ljudet är jag högst osäker på resultatet.

Visst brusar det. Inomhus i en tyst miljö hörs det tydligt men utomhus och i normallivliga miljöer dränks bruset till ohörbarhet och den externa micken (Röde SVM i mitt fall) ger jättebra ljud.

För tysta miljöer funkar inbyggda micken bra. Jag har även en billig HQ-MIC 30 med 5m sladd och den brusar inte alls med min 7D och funkar därvid även inomhus som utomhus. Tar samma döda katt som Röde SVM. http://www.hifikit.se/index.php?id=2508

Jag tar med mig mic till kameran. Det blir skillnad, men väldigt brusigt inomhus med auto-inställningarna, men ändå bättre än den inbyggda.

Här är ett exempel jag filmade med den inbyggda micken och sedan den externa. Väldigt brusigt, men det är inomhus och helt oediterat. Utomhus blir det bättre. Kort film någon halvminut bara.

http://www.youtube.com/watch?v=d7WVNQytx6E&hd=1

En yoga em-8, jag är mycket nöjd

yoga.em8.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar