Annons

Resa med utrustmingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta inte illa upp men hela ditt sätt att resonera känns lite för naivt för att det skall bli bra. Resan kan säkert bli ett jätteäventyr men jag tror du skall sänka dina förväntingar lite. Ang att knalla runt med all fotoutrustning i en axelväska så håller jag med vad nån tidigare sa; det är ett big NONO. Med kamera/kameror, de objektiv du nämner, bärbar dator, diskar, ordentligt stativ (skall du klara ge support till ett 70-200 krävs ett ganska rejält), ljudutrustning, ljus osv. så skall du vara glad om du kan ta dig runt med bara din fotoutrustning. Sen skall övrig packning läggas på, kilona läggs på väldigt snabbt när man packar, även när det gäller det mest grundläggande.

Självklart kan du lämna vissa saker på hotellrummet när du utforskar en stad för att ta dig runt med lättare packning. Men då du skriver att du skall hålla priset nere på resan och du har räknat med en ganska snäv budget så kommer det inte bli tal om att åka med taxi från flygplats/järnvägsstation/hamn till hotellet, räkna med många promenader, trånga bussar osv. Då vill man ha så smidig utrustning som möjligt.

Om du tänker resa så billigt du kan och, som du skriver, inte lägga mer pengar än nödvädnigt på tex boende så får du även räkna med att på de ställena du kommer att bo kommer du med allra största säkerhet inte kunna/våga lämna utrustning på rummet. Fotoutrustning är väldigt attraktivt för tjuvarna, och det gäller både när du har det med dig i väskan men självklart extra mycket när de ligger i ett obevakat hotellrum.

Mitt grundtips till dig måste till syvene och sist bli: skaffa dig kameran, max 2 objektiv (glöm 70-200, satsa hellre på ett bra "allround", har själv rest mycket med Nikons 18-200, hur bra som helst) och ett smidigt resestativ. Ge dig sen ut på 2-4 veckors resor och bygg upp både din reseerfarenhet och din foto/filmings-erfarenhet. Ett projekt som det du planerar här kräver otroligt mycket för att det skall fall väl ut, och det låter inte som att du är där ännu, tyvärr.

Lycka till!
 
Tack för synpunkterna:)

Jag och en vän skall eventuellt ta oss upp till Norrland och vandra lite där och se hur det är att ha all utrustning. Senare kommer de större utmaningarna!

/ David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.