Annons

Resa med kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag köpte igår en Canon 550D som jag är mycket nöjd med. Nu i augusti ska jag åka till USA och kommer ha kameran i mitt handbagage som kommer ligga i hyllan ovanför sätena. Detta kanske är en dum fråga men... kan det bildas fukt i flygplanet som kommer in i kameran?

Om det är så, finns det något sätt att motverka det på? Finns det någon speciell anti-fuktpåse eller att man har påsar med seleca gel i kameranväskan? Folk reser ju med sina kameror hela tiden. Så det borde inte vara några problem. Men kameran är ny och jag är extra försiktigt just nu.

Jag undrar också hur det är med SD-kort och röntgen på flygplatser. Har någon haft deras bilder raderade eller skadade pga röntgen? Jag har hört att det inte ska vara någon fara, att det bara påverkar analog film. Men jag tänkte höra med er om ni visste mer.

:)
 
Det är inga problem med prylarna under resan. Jag har med mig ca 7 - 8 kg i en ryggsäck som håller måttet för handbagage. Väskan har legat vid fötterna eller uppe på bagagehyllan. Jag har varit mer rädd för problem med vikten om man skulle träffa en grinolle.
 
Luften i ett flygplan är extremt torr. Och minneskort påverkas inte av flygplatsernas röntgen.

Både minneskort och kamera tål mer än många tror. Så sluta oroa dig -- och ta med kameran ut och gläds åt att plåta istället!
 
Det är inga problem med prylarna under resan. Jag har med mig ca 7 - 8 kg i en ryggsäck som håller måttet för handbagage. Väskan har legat vid fötterna eller uppe på bagagehyllan. Jag har varit mer rädd för problem med vikten om man skulle träffa en grinolle.

Tack för ditt svar! Det står i manualen att kameran bör undvika radiovågor och magnetfält osv. Men jag vet inte. Kameran kanske inte är speciellt känslig ändå. Tycker du man ska ta ut kameran ur väskan innan den röntgas? Om man nu ens får det. Dom letar ju efter bomber överallt nu för tiden så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.