Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med dyr fotoutrustning i fattiga länder.

Produkter
(logga in för att koppla)

stormfrog

Medlem
Hej,

Drar till Sydafrika om en månad, och kommer fota en hel del runt Kapstaden och landet utanför. Som svensk är man ju bortskämd att gå vartän kosan styr utan att bry sig om sin säkerhet.

Skulle vilja fotvandra med min Sambo upp på Taffelberget, har sett väldigt många vandringsleder runt där.

Men hur gör man och i ett land med extrem fattigdom när man går runt med en väska med innehåll för 150.000:-? Det känns ju verkligen inte optimalt.

Ni som reser mycket med utrustning i utvecklingsländer, hur gör ni? Tar den fetaste, fetaste försäkring i mannaminne och hoppas att om de går illa så tar de bara grejerna och sticker inte ner en med kniv? Funderar på om man ska kamouflera fotoryggsäcken på något sätt med något sunkigt fult tyg.

Jag har rätt bra koll på att man måste vara smart, tänka efter och inte ta onödig risker eller röra sig i slumområden / oroliga områden. Men oavsett var man är känns det som att gå runt med fotoryggsäck där är lite som att ha med sig en blodig biff och simma med hajar.

Tips och råd om detta skulle jag uppskatta väldigt mycket!

/Jonas
 
Senast ändrad:
Jag tycker du besvarar din fråga bra själv. Även i Sverige är det ju inte 100 % säkert, en risk för rån finns ju alltid. Så ta du en försäkring om din hemförsäkring inte täcker resor med värdesaker. Eller begränsa din utrustning till ett värde av endast 100 000 kr. ;-)
 
Varför inte gå omkring med kameraprylarna fullt synliga, tills du blir rånad av några biffiga typer med diverse vapen. Då erbjuder du dem att bli dina livvakter så länge du är i landet. Om de får US$XX per dag eller motsvarande i lokal valuta för att se till att du inte blir rånad kan de gå med på det...

Kanske inte helt seriöst, men du kan ju försöka få tag i vakter, om du nu måste ha med dig 150K i fotoprylar. Ur mitt perspektiv känns det som en billig försäkring....
 
Jag reser mycket i olika länder och din fundering är relevant. Varför ta med allt? Jag brukar miniera till min D300s med mitt reseobjektiv 18-200, om jag inte skall på safari men då tar jag bara med dyrgiparna på själva safarit (annars inlåst på rummet).

Det är ju inte så roligt att ständigt oroa sig...
 
När man vandrar vill man väl har lätt packning?
Du ska väl ha annat med än bara kamerautrustning. Nu när jag ska på semester med familjen blir det bara två objektiv, normalzoom + tele. Blixten får stanna hemma.
Funderade på superzoom, men skärpan är avsevärd sämre, ljussvagare samt ett objektiv som man inte kommer använda så ofta.

/Stefan
 
Drar till Sydafrika om en månad, och kommer fota en hel del runt Kapstaden och landet utanför. Som svensk är man ju bortskämd att gå vartän kosan styr utan att bry sig om sin säkerhet.
Det kan man göra i Sydafrika också. Jag har vistats mycket i landet sedan 1980-talet och aldrig funderat speciellt mycket över min säkerhet. Det värsta jag råkat ut för är en fickstöld och ett bilinbrott.

Men bar jag omkring på en så extrem kamerautrustning skulle jag tänka mig för både i Sverige och i Sydafrika. Dels skulle jag nog undvika att bära med mig allt alltid. Dels skulle jag undvika att skylta med det. Dock tror jag det är en ganska begränsad krets som känner igen en fotoryggsäck. Rent generellt är nog riskerna mindre på landet och där det är lite folk, större i storstäder och där det är mycket folk.
 
Kom just hem från Sydafrika, underbart. Jag hade bara med ett hus och tre gluggar, och inställningen att genast lämna ifrån mig allt vid eventuellt rån. Lovade mig själv att inte börja förhandla om att få plocka ut minneskortet eller något liknande korkat. Jag hade tre minneskort och bytte varje dag för att inte bli av med onödigt många bilder om tråkigheter skulle hända.

Viktigt är att vara medveten om risken av att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Vad som är en befolkad och trygg plats en tisdag eftermiddag kan vara riskabel när arbetsplatserna stängt på kvällen, eller på lördagen. Samtidigt blir, som alltid, misstänksamhet och överdriven försiktighet ett hinder när man är ute och reser. Jag råkade under två veckor i Kapstaden inte ut för något, men fick uppleva många kul möten med trevliga människor. Kåkstäder tycker jag absolut du skall besöka om du vill, de är en viktig del av Sydafrika och av dess historia, men - se till att ha med dig en pålitlig guide.

Jag skulle inte trivas med att gå runt i en del områden med en stor kameraväska, hade istället en nödtorftigt stötskyddad gammal sliten axelremsväska.

Min utrustning var värd en bråkdel av trådskaparens, men det är nog en god idé att ha den försäkrad till en nivå där man har råd att förlora den. Många människor har svårt att få ihop mat till sig och sina barn, klart att frestelsen kan bli övermäktig för vissa.
 
Det kan man göra i Sydafrika också. Jag har vistats mycket i landet sedan 1980-talet och aldrig funderat speciellt mycket över min säkerhet. Det värsta jag råkat ut för är en fickstöld och ett bilinbrott.

Jag har själv aldrig varit i Sydafrika, så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet. Jag blev dock lite förvånad när jag läste det du skrev, eftersom jag på radion för bara några dagar sedan hörde att Sydafrika ligger som land nummer två i världen räknat på antal mord per capita, och som nummer fyra i världen räknat på antalet mord årligen.

Jag hittade en statistiksida som stödjer det påståendet. http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_percap-crime-murders-per-capita

Sydafrika har tydligen 0.496008 mord per 1,000 invånare, enligt statistiken.
Eller 21,553 mord på ett år. Siffrorna är dock lite gamla, sedan 2002.
Sägas bör väl att USA ligger precis efter Sydafrika i totalt antal mord på ett år, och jag har aldrig känt mig osäkrare i USA än i Sverige. Och där har jag i alla fall varit en hel del :)
 
Det är inte utländska turister som mördas.

Det kan jag mycket väl tänka mig stämmer! I t.ex. Colombia är det väl drogkrigen som driver upp statistiken, samma i Mexico skulle jag tro. I Sydafrika verkar det bland annat, och kanske främst, vara vita farmägare som löper stor risk att mördas, om man ska tro wikipedia.
 
Nej, det är inte heller "vita farmägare" som mördas i någon större utsträckning. I Sydafrika, precis som i alla andra länder i världen, är det till absolut största delen fattiga som mördar andra fattiga.
 
Hej,

Drar till Sydafrika om en månad, och kommer fota en hel del runt Kapstaden och landet utanför. Som svensk är man ju bortskämd att gå vartän kosan styr utan att bry sig om sin säkerhet.

Skulle vilja fotvandra med min Sambo upp på Taffelberget, har sett väldigt många vandringsleder runt där.

Men hur gör man och i ett land med extrem fattigdom när man går runt med en väska med innehåll för 150.000:-? Det känns ju verkligen inte optimalt.

Ni som reser mycket med utrustning i utvecklingsländer, hur gör ni? Tar den fetaste, fetaste försäkring i mannaminne och hoppas att om de går illa så tar de bara grejerna och sticker inte ner en med kniv? Funderar på om man ska kamouflera fotoryggsäcken på något sätt med något sunkigt fult tyg.

Jag har rätt bra koll på att man måste vara smart, tänka efter och inte ta onödig risker eller röra sig i slumområden / oroliga områden. Men oavsett var man är känns det som att gå runt med fotoryggsäck där är lite som att ha med sig en blodig biff och simma med hajar.

Tips och råd om detta skulle jag uppskatta väldigt mycket!

/Jonas

Hej Jonas!Om du är så orolig,stanna hemma,
Vi har rest runt i värden,men aldrig fundera i de banor som du!


Om också aftonen är tung och lång
och stormar gå,
så vill jag likväl stämma upp en sång
-vem lyss därpå?

Om också världen gräver själv sin grav
i grig och rus,
så brinner ändå,där du minst vet av,
kärlekens ljus.

mvhRolf
 
Hej,

Drar till Sydafrika om en månad, och kommer fota en hel del runt Kapstaden och landet utanför. Som svensk är man ju bortskämd att gå vartän kosan styr utan att bry sig om sin säkerhet.

Skulle vilja fotvandra med min Sambo upp på Taffelberget, har sett väldigt många vandringsleder runt där.

Men hur gör man och i ett land med extrem fattigdom när man går runt med en väska med innehåll för 150.000:-? Det känns ju verkligen inte optimalt.

Ni som reser mycket med utrustning i utvecklingsländer, hur gör ni? Tar den fetaste, fetaste försäkring i mannaminne och hoppas att om de går illa så tar de bara grejerna och sticker inte ner en med kniv? Funderar på om man ska kamouflera fotoryggsäcken på något sätt med något sunkigt fult tyg.

Jag har rätt bra koll på att man måste vara smart, tänka efter och inte ta onödig risker eller röra sig i slumområden / oroliga områden. Men oavsett var man är känns det som att gå runt med fotoryggsäck där är lite som att ha med sig en blodig biff och simma med hajar.

Tips och råd om detta skulle jag uppskatta väldigt mycket!

/Jonas

En god vän till mig skulle göra en resa i Peru på en månad...
Vi pratade om det här, har har en proffsdigital SLR med några gluggar..
Han valde att bara ta med en Canon G10, men nå'n försökte ändå rycka den av honom under en bussresa i Anderna, men han fick bara en fläskläpp, och hade kameran kvar......

Nu behöver det inte alls bli så här, men vi tänker nog inte på att vi visar ofta upp väldigt dyra saker bland fattiga människor,
och då kan det hända saker..

Och jag tror att en liten kompaktdigital i dagens läge räcker mycket långt vad gäller bildkvalitet!
Och då kanske resan blir en fin upplevelse, istället för ett kamerabevakningsföretag! ;)
 
Hej,

Drar till Sydafrika om en månad, och kommer fota en hel del runt Kapstaden och landet utanför. Som svensk är man ju bortskämd att gå vartän kosan styr utan att bry sig om sin säkerhet.

Skulle vilja fotvandra med min Sambo upp på Taffelberget, har sett väldigt många vandringsleder runt där.

Men hur gör man och i ett land med extrem fattigdom när man går runt med en väska med innehåll för 150.000:-? Det känns ju verkligen inte optimalt.

Ni som reser mycket med utrustning i utvecklingsländer, hur gör ni? Tar den fetaste, fetaste försäkring i mannaminne och hoppas att om de går illa så tar de bara grejerna och sticker inte ner en med kniv? Funderar på om man ska kamouflera fotoryggsäcken på något sätt med något sunkigt fult tyg.

Jag har rätt bra koll på att man måste vara smart, tänka efter och inte ta onödig risker eller röra sig i slumområden / oroliga områden. Men oavsett var man är känns det som att gå runt med fotoryggsäck där är lite som att ha med sig en blodig biff och simma med hajar.

Tips och råd om detta skulle jag uppskatta väldigt mycket!

/Jonas

Kom hem igår efter rundresa i just Syd-Afrika och jag tycker det gått över förväntan. Har haft min DSLR med hela tiden överallt och ofta i handen dagtid. Är förvånad över att jag mött så pass lite aggressivitet som jag gjort. Kapstaden är dagtid ett betydligt säkrare ställe än exv. Nairobi som jag upplevt som betydligt mer aggressivt.

Ryggsäck är betydligt smartare än kameraväska och kamera med Live View betydligt smartare än en utan. Liten kamera smartare än stor och blaffig. Billig smartare än dyr.
 
Tack för alla råd... men det är ju just det här som är lite av problemet. Av alla råd jag fått tidigare, och lite även här säger en del det är lugnt, oroa dig inte. Andra säger att man definitivt kommer bli rånad och överfallen.

Men det är klart, går man i fel områden på fel tid så kan det ju hända saker till och med i min lilla trygga stad. Så det går ju inte att ge ett exakt svar på inser jag nu.

Kommer nog göra så att jag tar med de tunga grejerna och fotoryggsäck, men låter de vara inlåsta då jag inte verkligen måste ha med dem och har med mig en enklare glugg till vardags. Synd bara att jag bara äger min älskade 30D numera då min släpphänta syster tappade bort min gamla 10D som var en riktig trotjänare i påfrestande miljöer.

Mycket tacksam för alla svar.
 
Synd bara att jag bara äger min älskade 30D numera ...
Oj, nu blev jag nyfiken! Om ditt hus är en 30D, vad är den övriga utrustningen som är värd 147000 kr? Trodde att det åtminstone låg ett par FF-hus i den där summan...

För övrigt så kan jag lova dig att de som säger "att man definitivt kommer bli rånad och överfallen" inte vet vad de talar om.
 
Jag har vandrat längs taffelberget/table mountain med videokamera utan problem.
vi t.o.m. gjorde en kortare synk längs med och uppe på berget.
Det man bör undvika är att själv köra i kåkstäderna utan att guide som känner till området.
Gardens i norra delen där jag bodde är ett rätt säkert område men självklart skall man undvika nätter och att vara på fyllan.
Undvik också att promenera nattetid i grönområden utan ta taxi dit ni ska.

Rent generellt gäller det att fundera lite och planera.
Dagtid är Kapstaden säker.
Ta med utrustningen med en bra försäkring och se inte ut som en fotograf.

Själv reste jag själv bl.a. till Knysna i en liten minibuss med hashrökande "jamann" Kuba-bröder som hela tiden pratade och ville röka på under varje stopp.
Jag upplevde landet som säker, trygg och vänliga människor som vill hjälpa till i alla avseenden.

Jag har också rest i Colombia där jag varit 4 timmar från att bli rånad i bussen* mellan Medellin-Bogota så Sydafrika vs Colombia så är skillnaderna gigantiska.

Ta in på ett shysst vandrarhem som erbjuder frulle och kanske lunch. De kan det där med mat anser jag.

Att vara i Sydafrika är som att befinna sig i Paris, Köpenhamn eller varför inte Stockholm.
Kapstaden är som en mix av storstäderna i världen.

*Gerillan stoppade långfärdsbussen, satte bussen på tvären i bergen, rånade alla, skickade ut passagerarna i djungeln och tände eld på bussen.
Bussen brann fortfarande när vi kom dit med 11:00 bussen med ett totalt stopp i timmar åt båda håll.
 
Tack för alla råd... men det är ju just det här som är lite av problemet. Av alla råd jag fått tidigare, och lite även här säger en del det är lugnt, oroa dig inte. Andra säger att man definitivt kommer bli rånad och överfallen.

Men det är klart, går man i fel områden på fel tid så kan det ju hända saker till och med i min lilla trygga stad. Så det går ju inte att ge ett exakt svar på inser jag nu.

Kommer nog göra så att jag tar med de tunga grejerna och fotoryggsäck, men låter de vara inlåsta då jag inte verkligen måste ha med dem och har med mig en enklare glugg till vardags. Synd bara att jag bara äger min älskade 30D numera då min släpphänta syster tappade bort min gamla 10D som var en riktig trotjänare i påfrestande miljöer.

Mycket tacksam för alla svar.

Vad är det för grejer du har?

Jag brukar köra med kameran och stativet i näven och två objektiv i ryggan. Neutral kamerarem som gör reklam för Sharp eller liknande. Silvertejp på kameran så den ser reparerad ut samt att de inte kan se modellnamnet. Och sen vara uppmärksam. Jämt. Och snabba skor.

(var i kapstaden och johannesburg, ansåg det vara mycket farligt och handlade därefter)
 
Är det inte en väldigt konstig diskussion detta?
Vissa tycks ju tro att Wikipedia är en omisstydbar källa till information och råder andra efter det utan egen erfarenhet, snälla.

Precis som Erland säger är de flesta platser i världen relativt säkra. Största delen av kriminalitet drabbar kriminella. Så är det i Sverige och i princip i hela världen. Brott mot turister brukar oftast stävjas ganska hårt i de flesta länder där turism är en stor inkomstkälla. Ergo, det är relativ ovanligt med överfall på turister.

Om du tillämpar sunt förnuft, precis som jag antar att du skulle göra om du gick med prylar för 150 tusen här hemma, så kommer det nog gå bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.