Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Repeterande blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

malincatrin

Aktiv medlem
Fick hem min D90 i början av veckan och upptäckte en ny funktion, repeterande blixt, och nyfiken som man är undrar man ju när är den användbar? Vad ger den mig egentligen? Testade lite hemma bara för att se vad det innebär och kan erkänna att det är lite småcoolt men är det någon gång användbart? Har ju förstått att den inte är populär vid porträttfoto =]
 
Ingen som hade något vettigt svar om när man har användning av repeterande blixt? Får verkligen inget grepp om det men samtidigt tycker jag det är förbaskat kul.. Hmm..
 
intressant att höra vad en erfaren fotograf har att säga om denna funktion.

Ett tänkbart scenario är att man fotograferar fåglar i skymningen med kameran inställd på repeterande blixt och fokustriggning, då skulle man med lite tur kunna fånga en bildserie med en fågel i flykten
 
I så fall är det en serie med blixtar, med ett visst intervall, som bränns av med avsikten att alla blixtarna ska fångas i en bild.
För rörliga föremål kan effekten bli ganska kul, under förutsättning att bakgrunden är mörk och tillräckligt långt bort för att inte lysas upp bra med blixten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.