Annons

Reparera Tamron, vad kan det kosta?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Mitt 70-210/2,8 slutade fokusera idag. När jag startar kameran så surrar motorn som om den gick på frivarv o sen blir det tyst. Manuellt går det att fokusera, men det finns en del motstånd när jag rattar in skärpan.

Jag har mailat focus-trading, men om någon vet så är jag en nyfiken sort, de svarar säkert inte förrän tidigast imorgon...
 
Mitt 70-210/2,8 slutade fokusera idag. När jag startar kameran så surrar motorn som om den gick på frivarv o sen blir det tyst. Manuellt går det att fokusera, men det finns en del motstånd när jag rattar in skärpan.

Jag har mailat focus-trading, men om någon vet så är jag en nyfiken sort, de svarar säkert inte förrän tidigast imorgon...

Jag har för mig att Zieger Teknik i Linköping servar Tamron.
 
Hej

Zieger i Linköping reparerar Pentax och Minolta, har garantirep för dem, FocusTrading anlitar Kameraservice i Kungsör för Tamron bland annat.
 
Och Kungsör ligger nästgårds, så jag hoppas de tar sig an det... men vad tror ni det kan kosta?
Har du tur så är det inte så dyrt eftersom det troligen är ett mekaniskt fel (om det är minoltamodellen som använder husets motor), kolla om skruven som sitter i bajonettfattningen på objektivet rör sig när du fokuserar manuellt, det har hänt att minoltamotorerna dragit av dom skruvarna om man fokuserat samtidigt som man hållt emot på objektivet!
 
Har du tur så är det inte så dyrt eftersom det troligen är ett mekaniskt fel (om det är minoltamodellen som använder husets motor), kolla om skruven som sitter i bajonettfattningen på objektivet rör sig när du fokuserar manuellt, det har hänt att minoltamotorerna dragit av dom skruvarna om man fokuserat samtidigt som man hållt emot på objektivet!

Inget rör sig, men när jag fokuserar manuellt kärvar det ibland, som om något sitter på tvären och gör motstånd. Ska nog inte köra så mycket med det på kameran, det kanske sliter på kamerans motor. Just idag satt det på Nichi (A700), Nana (D7D) har rest till nåt slags spa Linköping.
 

Närå,jag åtgärdar black-frame buggen, nu när jag har en backupkamera. Egentligen har den aldrig stört mig särskilt mycket, men eftersom det fortfarande görs på garantin så passar jag på.

Att reparera gluggen kommer att kosta under tusen kronor så den vilar på verkstaden nu.
 
Närå,jag åtgärdar black-frame buggen, nu när jag har en backupkamera. Egentligen har den aldrig stört mig särskilt mycket, men eftersom det fortfarande görs på garantin så passar jag på.

Att reparera gluggen kommer att kosta under tusen kronor så den vilar på verkstaden nu.
Har inte hört talas om den buggen,,,, vad är det?
 
Har inte hört talas om den buggen,,,, vad är det?

Black-frame problemet, som somliga anser vara ett jätteproblem, men som jag sett som en liten bugg, inte värd att bli av med kameran i flera veckor för att åtgärda. På mitt exemplar har det inneburit att första bilden ofta har blivit svart helt enkelt. Omstart av kameran och sedan har den fungerat bra ända till nästa gång den legat oanvänd ett dygn (händer inte särskilt ofta).

Minolta förlängde garantin för det fabrikationsfelet till så länge som det finns reservdelar och Sony har tagit över ansvaret för den. Alltså kan en fyra år, välanvänd, D7D fortfarande repareras på garantin. Slutarbyte ingår i åtgärden och det kan väl aldrig skada efter en kvarts miljon exponeringar.

För övrigt gäller fortfarande gratis reparation av sensorfelet i Minolta A1 också, dvs när bilderna bara blir en enda gröt av pixlar. Undrar hur många som kasserar gamla A1:eek:r i onödan pga det felet.
 
Jag trodde du hade köpt ett nytt Tamron? Jag var i kontakt med Focustrading ang fokuskalibrering av ett Tamron 17-50/2,8.
Det kunde inte göras i Sverige utan det skulle skickas till Tyskland, var det besked jag fick.
Fokusmotorn i 700:an är starkare än hos tidigare hus. Har läst om en del havererade Sigmazoomar som inte tålt den högre belastningen från 700:ans fokusmotor.
 
Jag trodde du hade köpt ett nytt Tamron? Jag var i kontakt med Focustrading ang fokuskalibrering av ett Tamron 17-50/2,8.
Det kunde inte göras i Sverige utan det skulle skickas till Tyskland, var det besked jag fick.
Fokusmotorn i 700:an är starkare än hos tidigare hus. Har läst om en del havererade Sigmazoomar som inte tålt den högre belastningen från 700:ans fokusmotor.

Nejdå, jag kom över ett begagnat ex av 70-210 modellen till hyggligt pris. Det funkar bra, eller har funkat bra... Hoppas reparationen innebär utbyte till kraftigare prylar då.
 
Min Tamron 200-500 hängde sig på vissa ställen vid focusering.
Skickade den till Kungsör och det kostade 1200kr att fixa.
Det visade sig när dom öppnade objektivet att det har kommit in skräp i mekanismen via bakdelen på objektivet.
Fråga om du kan få ett kostnadsförslag på reparationen och undersökning.

MVH Axel
 
Jag åkte dit med mitt objektiv, bor ju nästgårds, de sa då att det inte skulle kosta mer än tusen kronor. Idag ringde de o sa att det var värre än de trott och att det skulle landa på 1200, och det kan det väl vara värt. Hoppas de byter till nåt lite stryktåligare, om det är så att de nya kamerorna sliter hårdare på prylarna.
 
Idag fick jag besked från verkstaden. Kuggstången går inte att uppbringa, objektivet går inte att reparera, snyft...

Jag trodde ju att 70-210/2,8 såldes ända till det ersattes av 70-200/2,8 och ringde Tamron o gnällde lite, men fick då lära mig att det inte sålts på omkring tio år. Då blev det lite mer begripligt att tillgången på reservdelar är knapp.

Frågan är nu om inte en finmekanisk verkstad eller någon kan skapa en kuggstång, hur svårt kan det vara? Annars får jag använda objektivet manuellt, så länge det funkar. Det knastrade en del när jag fokuserade för hand. Trist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.