ANNONS
Annons

Reparera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Znurf

Ny medlem
Hej på er :)

För ett tag sen så tappade jag mitt objektiv i golvet, och det gick sönder lite, en "lås-flärp" på objektivet gick sönder, objektivet fungerar fortfarande om man håller fast det mot kamerahuset (har testat, går även att ta bilder så) men det går inte att låsa fast det, så om man inte håller fast i det så ramlar det lös, detta är ju såklart mycket dåligt och jag använder inte objektivet nu när det inte går att montera riktigt :(

Det kanske inte är något dyrt objektiv och då känns det ännu tråkigare att betala dyra pengar för att lämna bort och reparera det (om de ens tar på sig det jobbet), men känns samtidigt tråkigt att kasta bort ett "fullt fungerande" objektiv :(

Objektivet är ett Nikon AF-S Nikkor 18-105 VR (Man fick med det i den lite dyrare versionen av KIT kameran av D90)

Ser ju ut att gå att kunna byta ut delen som gått sönder (sitter massa skruvar där), undrar vart man kan vända sig för att hitta tex ett defekt objektiv med samma infästning?

Bild på skadan:

objektiv2.png

Tack på förhand :)
Mvh Alex

Hej på er :)

För ett tag sen så tappade jag mitt objektiv i golvet, och det gick sönder lite, en "lås-flärp" på objektivet gick sönder, objektivet fungerar fortfarande om man håller fast det mot kamerahuset (har testat, går även att ta bilder så) men det går inte att låsa fast det, så om man inte håller fast i det så ramlar det lös, detta är ju såklart mycket dåligt och jag använder inte objektivet nu när det inte går att montera riktigt :(

Det kanske inte är något dyrt objektiv och då känns det ännu tråkigare att betala dyra pengar för att lämna bort och reparera det (om de ens tar på sig det jobbet), men känns samtidigt tråkigt att kasta bort ett "fullt fungerande" objektiv :(

Objektivet är ett Nikon AF-S Nikkor 18-105 VR (Man fick med det i den lite dyrare versionen av KIT kameran av D90)

Ser ju ut att gå att kunna byta ut delen som gått sönder (sitter massa skruvar där), undrar vart man kan vända sig för att hitta tex ett defekt objektiv med samma infästning?

Bild på skadan:

objektiv2.png

Tack på förhand :)
Mvh Alex

Självklart går det att byta ut den, vad det kostar kan du säkert få ett svar på genom ett telefonsamtal till Lasses Kameraservice. Jag har flera gånger fått ett lägre pris än jag förväntat mig, kan definitivt vara värt att kolla.

Att byta själv är nog möjligt men att få tag i delarna kan bli svårt.

Det är faktiskt inga problem alls att hitta delarna! Du kan köpa en ny bajonett på Ebay för en hundralapp eller så :)

Du kan byta själv, men om du inte känner dig säker på att skruva själv fixar Lasses det och det är garanterat inte dyrt heller!

Åh det verkar lovande, jag tror nog att det ska gå att montera ihop grejerna själv, värsta som kan hända är ju att man förstör det ;P Och då har man ju lika lite objektiv som innan right :p

Jag är lite för lat för att skicka iväg objektivet på rep, vet inte vart den här Lasse håller till men antar att det inte är i Sundsvall :p (Men man ska inte alltid anta)

Tror jag lägger en beställning direkt på den där reservdelen iaf :) Är ju i princip gratis så why not liksom :)

Tack så mycket för hjälpen, jag kan ju återkomma när jag förstört objektivet ännu mer när jag ska skruva ihop det ;P

Mvh Alex

Jag är lite för lat för att skicka iväg objektivet på rep, vet inte vart den här Lasse håller till men antar att det inte är i Sundsvall :p (Men man ska inte alltid anta)

Lasse håller till vid Björknäs torg, strax utanför Stockholm, bara lite längre än Nacka, så det är klart en bra bit ifrån Sundsvall. Men du har väl telefon, e-post eller vanlig snigelpost och kan fråga om själva reservbiten finns att få om du vill pilla själv. Annars kan man också skicka bitarna med DHL eller Posten, men det skulle inte förvåna mig om det är dyrare att skicka än vad lagningen kostar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar