Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reparera kameror som jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
jag är mycket intresserad av teknik och undrar hur och var man utbildar sig till kamerareparatör? Någon som vet hur en tjej kan få in foten i branschen?

ingen som vet? finns det litteratur eller kurser? man kanske måste gå som lärling...?

Om jag får våga mig på en gissning så är väl de flesta som jobbar med sånt ursprungligen "vanliga" servicetekniker inom elektronik/finmekanik. Men fråga mig inte hur man blir sån (annat än genom att gå elprogrammet på gymnasiet).

Inte för att vara negativ, men jag tror inte det är en branch med goda framtidsutsikter. Trenden inom all elektronik går emot mindre reparationer, och mera utbyte. Helt enkelt är det för dyrt med arbetskraft och mycket billigare att byta ut trasiga kameror emot en ny under garantitiden och skrota den när garantin är ute. Detta gör att antalet arbetstillfällen inom branchen minskar, och antagligen kommer fortsätta göra så.
Men det är en mycket trevlig hobby, så köp dig en gammal trasig kamera (helst utan för mycket elektronik i) skaffa lite små mejslar, någon liten rundtång och flacktång samt gärna Thomas Tomosys böcker "Camera maintenence and repair book 1" och "Camera maintenence and repair book 2". Särskilt bok 1 innehåller mycket grundläggande fakta.
Sedan är det bara att börja jobba lugnt och metodiskt.

ANNONS