Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
reparera kameror som jobb?
- Trådstartare Guanche
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Om jag får våga mig på en gissning så är väl de flesta som jobbar med sånt ursprungligen "vanliga" servicetekniker inom elektronik/finmekanik. Men fråga mig inte hur man blir sån (annat än genom att gå elprogrammet på gymnasiet).
carpelux
Aktiv medlem
Inte för att vara negativ, men jag tror inte det är en branch med goda framtidsutsikter. Trenden inom all elektronik går emot mindre reparationer, och mera utbyte. Helt enkelt är det för dyrt med arbetskraft och mycket billigare att byta ut trasiga kameror emot en ny under garantitiden och skrota den när garantin är ute. Detta gör att antalet arbetstillfällen inom branchen minskar, och antagligen kommer fortsätta göra så.
Men det är en mycket trevlig hobby, så köp dig en gammal trasig kamera (helst utan för mycket elektronik i) skaffa lite små mejslar, någon liten rundtång och flacktång samt gärna Thomas Tomosys böcker "Camera maintenence and repair book 1" och "Camera maintenence and repair book 2". Särskilt bok 1 innehåller mycket grundläggande fakta.
Sedan är det bara att börja jobba lugnt och metodiskt.
Men det är en mycket trevlig hobby, så köp dig en gammal trasig kamera (helst utan för mycket elektronik i) skaffa lite små mejslar, någon liten rundtång och flacktång samt gärna Thomas Tomosys böcker "Camera maintenence and repair book 1" och "Camera maintenence and repair book 2". Särskilt bok 1 innehåller mycket grundläggande fakta.
Sedan är det bara att börja jobba lugnt och metodiskt.