Annons

Reparera D60 eller köpa ny?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_majzoo

Ny medlem
Min första post här, börjar med att fråga om råd :)

Jag har en Nikon D60 som inte ville låsa fokus oavsett inställningar. Lämnade in den på "plusgarantin".
Fick svar häromdagen.

Ej garanti. Yttre åverkan pga stöt eller kraftigt tryck.

Fick då 3 alternativ.
Reparera kameran 3068.19 SEK

Få tillbaka trasig kamera och objektiv
659 SEK

Kassera kameran
0 SEK

Nu är min fråga. Ät det lönt att reparera den eller är det bättre att köpa en ny?

Är det lönt att ta hem den trasiga kameran för objektivet (18-55/3) det som satt på kameran vid inköp.

Mvh Micke

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.416675,14.092473

Du får ju en D3100 utan objektiv för strax under 4000kr och en med 18-55 för strax under 4500kr, om jag inte är ute och cyklar.
Jag hade nog personligen hellre köpt en ny kamera med tanke på att merkostnaden jämfört med att reparera den gamla inte är SÅ stor, trots allt. Det kostar ju mer att få hem gamla kameran för att använda objektivet än mellanskillnaden mellan D3100 med eller utan objektiv...

Om du nu bestämmer dig för att köpa en ny kamera så kan det väl ändå vara värt att ta hem din d60 och använda den manuellt fokuserad under sådana omständigheter då du inte vill riskera förstöra din nya kamera.

Ja det lutar nog åt en ny. Tilläggas kan att det gick inte att fota med manuell fokus heller. Den lilla röda ramen som skall lysa när man håller ner knappen halvvägs blev aldrig aktiv. Inga värden syndes i sökaren.

Är det D3100 som är efterföljare till D60?
Passar alla objektiven från D60 till 3100?
Är 3100 ett rek. köp om ni var i min sits?

Många frågor blir det.

Ja, D3100 är att räkna som ersättare till D60 (även om det kom en D3000 emellan åxå). Det är ett bra köp, men, som alltid, finns det ju dyrare och bättre och flashigare kameror. Nikon D90 är ju ett exempel på en annan kamera som är väldigt prisvärd nu, men kostar strax under 5500kr utan objektiv och en tusenlapp till med 18-105:an.

Det handlar ju om hur mycket pengar man vill lägga. En D3100 är allt som D60 är/var och lite till. Den har tex bättre AF-system och bättre bildkvalitet.

Alla objektiv som funkar på D60 funkar på D3100.

Alla objektiv som funkar på en D60 funkar på alla Nikon utom D700 och D3-serien. Har du råd med en av dem har du också råd att köpa nya objektiv till den ;-)

Tycker du borde få tillbaks objektivet vilket som, för en fraktkostnad på sin höjd. Det var inte fel på det de skulle undersöka.

Jag frågar mig...... Har du smällt i kameran.... "kraftigt tryck".... ???
Att låsa skärpan är väl en elektronisk grej.... som iofs blir mekanisk men....

Är "diagnosen" rätt/trolig i dina ögon?? Vad har hänt med din kamera?

Ja det är lite luddigt tycker jag allt. Varken jag eller frugan kan minnas att vi tappat kameran eller utsatt den för yttre åverkan.
Ihop med att det inte fungerade att fotografera så blev den även otroligt seg i menyer och att bläddra på minneskortets innehåll.
Nu kommer jag att få tillbaka kameran oreparerad à 650kr då jag tydligen var tvungen att ha lämnat svar inom 7dagar.
Då skall jag undersöka mera noggrant om det går att ta något kort överhuvudtaget.
Sen köper jag nog en ny kamera. Har läst lite om D90 och den verkar ju mkt prisvärd nu.
/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar