Annons

Reparationstider hos Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

sameoldtunes

Ny medlem
Köpte en Nikon D90 förra veckan från Dustinhome, det visade sig att den var trasig när jag fick den.
Problemet var att den "hängde" sig när jag kollade på något av det jag filmat och i bildvisningsmenyn, Antar att det är något mjukvarafel.

Jag skickade in den till Nikon här i veckan, någon som vet hur lång tid det brukar ta för en reparation/service?

Kanske någon haft samma problem?

Skriv gärna!

Är den trasig vid leverans? Gick inte Dustin med på att skicka en ny kamera då? Det ska de vara skyldiga att göra i ett sådant fall.

/hälsningar Joakim

Du har ditt avtal med Dustin och det är således de som skall rätta upp i problemet. Ett sätt kan vara att skicka den till Nikon för reparation men du kan också begära att få ett nytt exemplar. Se Konsumentverkets hemsida här.

För övrigt har det varit minst två trådar här på FS om långa reparationstider hos Nikon, någon hade fått vänta i 10 veckor på att få sin kamera fixad. Själv hade jag begärt att Dustin skulle ersätta den och göra vad de vill med den trasiga. Alternativ två vore att häva köpet, något som du också har rätt till eftersom varan inte uppfyller de löften säljaren gett. Då skall du få pengarna tillbaka och kan köpa en ny kamera var du vill (du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto eller liknande).

Tyvärr finns det ju ingenting man kan göra nu antar jag, skickade iväg den förra veckan, fick ju bara ett alternativ från Dustin Home och det var ju att skicka den vidare till Nikon för dom kunde inget göra åt saken.
Känns lite tråkigt att betala för någonting som man inte har.

Du har ditt avtal med Dustin och det är således de som skall rätta upp i problemet. Ett sätt kan vara att skicka den till Nikon för reparation men du kan också begära att få ett nytt exemplar. Se Konsumentverkets hemsida här.

För övrigt har det varit minst två trådar här på FS om långa reparationstider hos Nikon, någon hade fått vänta i 10 veckor på att få sin kamera fixad. Själv hade jag begärt att Dustin skulle ersätta den och göra vad de vill med den trasiga. Alternativ två vore att häva köpet, något som du också har rätt till eftersom varan inte uppfyller de löften säljaren gett. Då skall du få pengarna tillbaka och kan köpa en ny kamera var du vill (du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto eller liknande).

Det är nog mig du syftar på :) Tog 10 veckor för mig.. Riktigt tröttsamt!
...Hoppas att du har mer tur

Den var trasig vid leverans och bara bad mig skicka den till Nikon.
Det var allt, ingenting om att jag fick byta ut den.

Enligt distansköpslagen (Dustin säljer ju bara på postorder) hade du väl haft rätt att skicka tillbaka den även om den funkat. Tycker det var uselt av Dustin att de inte direkt erbjöd sig att byta kameran. Jag har haft bra erfarenhet av Dustin men aldrig heller behövt reklamera något.

Kanske borde man tänka om med din erfarenhet. Många elektronikleverentörer är nog pressade av låga kronkurser och har inte höjt sina priser ännu. Det kanske frestar till att inte byta defekta varor. Men att riskera att bra rykte borde ju vara mer kostsamt.
/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar