Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kino

Ny medlem
Jag upptäckte idag att min kamera började ta dåliga bilder (Har en 350D). Och upptäckte senare att jag inte kan ändra bländare när jag ska fotografera. Det är samma problem med alla objektiv jag använder. Samt att autofokusen inte fungerar.
Det enda jag tror kan vara fel är att "gafflarna" i optikfästningen? (där man fäster objektivet på kameran) har tagit skada.
Så jag undrar, vart ska jag lämna in kameran någon stans? Kan jag lämna in den på den lokala fotoaffären, även fast den inte är köpt där?



Tack på förhand!
 
Det är inte så att du av misstag råkat ställa den i nåt automatiskt läge ?

Vet inte hur det ser ut på 350 men på 20D och 5D har ju "påknappen" två lägen varav det första startar kameran men inte ger möjlighet tt ändra nåt. Har själv haft kameran i det läget nån gång och haft några svettiga sekunder innan jag kommit på vad felet var....

Det är också vanligt med oxid på kontakterna i huset. Ta helt enkelt och sudda på dem med ett vanligt suddgummi så brukar det funka igen ( oftast får man dock Err99 när detta inträffar.

Du har inte slagit om objektivet till MF ?

Jag vet att det verkar som om jag tror att du är korkad, så är dock inte fallet utan det är bara min erfarenhet att man ofta glömmer de självklara felkällorna.
 
Det är lätt att glömma de mest självklara sakerna, så jag gjorde det du skrev men det blev tyvär ingen skillnad.
 
Hur menar du när du säger att du inte kan ändra bländaren? Vägrar kameran att ställa in någonting, även i manuellt läge?

Om bjonetten är skadad får kanske den elektriska anslutningen inte kontakt?
Eller så är det så att du inte kan vrida optiken till bottenläget. Det måste gå så långt att det säger "klick", och låsknappen går i läge. Då ska inte objektvet gå att ta bort igen.
Om optiken inte kommer dit, påverkas inte givaren som talar om för kameran att du satt dit ett objektiv. Då blir det ingen autofokus heller.
 
Om man startar igång kameran (iaf på min 350D) utan objektiv så står det 00 som bländarvärde. Vet inte om det skiljer mellan olika kameror och om bara någon av gafflarna får kontakt, det var bara en reflektion.
 
jag har dragit objektivet tills det hörs ett litet "klick". men bländaren står fortfarande på 00 (den går inte att ändra i något läge) och autofokusen funkar inte. (den funkar manuellt, så klart)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.