Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Repad lins
- Trådstartare Rad
- Start datum
Jag har haft ett 28 mm-objektiv med en två mm lång och rätt djup repa nära mitten och det syntes inte i bildresultatet. Testar man den mot ett likadant utan repa lär man iofs se en kontrastminskning och det är nog lättare att få tråkiga motljuseffekter. Jag skulle nog köpa förutsatt att priset var radikalt lägre än en orepad variant. Tänk på att tredjehandsvärdet blir motsvarande lägre.
J. Patric
Aktiv medlem
Givetvis är en repa på bakre linselementet värre än på frontelementet. Är repan hårfin betyder det inget för bildkvaliteten. Är det ett litet hack så kan det ge mystiska reflexer på bilderna. Då kan man fylla i det skadade området med lite svart tusch. Ett mycket repigt objektiv förlorar kontrast och får lite av ett softfilter-effekt.
J. Patric
Aktiv medlem
Rad skrev:
Hmm, han som så att främre repor var värre hade naturligtvis ett ojektiv att sälja med en repa i den bakre linsen. Btw, tack för de snabba svaren.![]()
Hehe, ja det är typiskt.
Ibland när en del vill sälja kameror med defekter som påverkar funktionen så brukar det heta "jag har inte använt kameran på länge, och den kanske fungerar, men jag kan inte lova..." Sätter 20 spänn på att säljaren irriterat sig på att kameran är TRASIG och vill få bort skräpet till så högt pris som möjligt.
Anklagar dock inte personen med repa på linsen för detta beteende.
I objektiv fungerar de främre linselementen oftast som svagt brytande, positiv och sedan negativ lins som hjälper till att korrigera optiska fel innan de bakre elementen samlar ljuset till filmen. Därför är det de bakre elementen som bryter ljuset mest, och där märks repor och andra defekter mest.
Jag råkade en gång ut för en Rolleicord där tidigare ägaren försökt skruva loss bakre linsen för att rengöra den eller nåt. Han hade då försökt att rotera loss linsens skruvfattning med en mejsel i spåret i fattningen, och råkat slinta, och det blev en 1mm bred och rätt djup repa över hela linsdiametern. Objektivet var en 4,5 Zeiss Triotar, som bara är ca 15mm i diameter. Han må ha fått bort dammet i objektivet, men repan gjorde kameran obrukbar.
Thomas.Bjork
Aktiv medlem
Testa svinto!
Testa att polera lite försiktigt med svinto på den repade linsen. Det brukar funka på det mesta.
Testa att polera lite försiktigt med svinto på den repade linsen. Det brukar funka på det mesta.
Thomas.Bjork
Aktiv medlem
Svinto...
Hmm, det var ett skämt alltså!
Hmm, det var ett skämt alltså!
micro
Aktiv medlem
Repor på bakre linsen är betydligt allvarligare som sagt. Du kan testa om du har nåt gammalt uv-filter eller nåt du inte är så rädd om och måla några långa streck med en tjock overheadpenna på filtret. Kolla sedan i sökaren och strecken syns inte överhuvudtaget!
Så frontlinsen är inte så känslig, men dock ger ju repor lite oönskade reflexer och dyligt som sagt. Mvh Micke
Så frontlinsen är inte så känslig, men dock ger ju repor lite oönskade reflexer och dyligt som sagt. Mvh Micke
Mx-Erik
Aktiv medlem
Hej! Bumpar tråden och behöver hjälp omgående.
Kan repor framträda tydligare på en fisheye lins? Har blivit erbjuden en lätt repad glugg och en fullt repfri. Prisskillnaden är kanske inte så stor (500kr) men jag är endå nervös. Någon kunnig som kan ge mig råd?
Nikon 10,5 för 3500kr respektive 4000kr. Som fattig studerande vill jag ju hellst köpa den billigare om det inte finns nåt som klart talar emot att göra så!
Kan repor framträda tydligare på en fisheye lins? Har blivit erbjuden en lätt repad glugg och en fullt repfri. Prisskillnaden är kanske inte så stor (500kr) men jag är endå nervös. Någon kunnig som kan ge mig råd?
Nikon 10,5 för 3500kr respektive 4000kr. Som fattig studerande vill jag ju hellst köpa den billigare om det inte finns nåt som klart talar emot att göra så!
J. Patric
Aktiv medlem
Svar: Ja.Kan repor framträda tydligare på en fisheye lins?
Det mycket stora skärpedjupet gör att repor (och damm) kan synas på bilderna.
smilfinken
Aktiv medlem
Hej! Bumpar tråden och behöver hjälp omgående.
Spontant (utan hänsyn till hur mycket repan i praktiken påverkar, alltså) skulle jag väl fråga mig själv om jag ville spendera 3500 (ganska mycket pengar trots allt) för att sedan alltid fundera på ifall eventuella dåliga bilder beror på den kända defekten, eller lägga 500 till (inte alls så mycket mer) för att slippa det.
Svaret är givet för min del, köp den oskadade.