Joakim.e
Aktiv medlem
Vid genomgång av gamla bilder från 2008 har jag påträffat ca 40-50 bilder med "repor", ja de påminner ju om repor i diabilder, men här är det någon pixelrad som ramlat bort. Det kan vara på olika delar av bilden, både kort- och långsidan och olika ställen, ibland två repor, och ibland bara en del av pixelraden. Två bilder har blivit mer traditionellt korrupta, där halva bilden försvunnit. Jag hade vid den tiden en extern digital disk som ibland kunde glappa vid isläsningen från minneskortet så det kan vara problemet. Eller kan sådant här uppkomma i efterhand efter flera års digital lagring (har vidarekopierats i omgångar till andra hårddiskar)? Jag använde mest ViewNX på den tiden och där syns det ej ens i helskärm (som väl bygger på den i RAW-filen inbyggda jpg-bilden). Nu använder jag mest Lightroom och då syns ju felet direkt. Det syns också direkt då jag öppnar filen i Capture NX2.
Jag har alltid formaterat minneskorten direkt efter användning, i kameran. Däremot kan jag radera usla bilder ibland direkt i kameran vid fotograferingen. Verkar dock inte ha varit drabbad på senare år, trots att jag använder samma kamera (D300) och samma minneskort ingår fortfarande i de jag kör.
Har inte lyckats hitta något inlägg om detta på nätet men det kan väl knappast vara unikt.
Frågan är 1) hur man undviker detta, kan väl inte vara ngt som uppkommit efter flera år väl utan rimligtvis vid första inläsningen till hårddisken alternativt redan vid skrivningen på minneskortet i kameran.
2) hur lagar man enklast detta (har Lightroom, Capture NX2 och en utvärderingsversion av Photoshop CC). De flesta bilder har jag dubletter av men en del skulle jag vilja fixa till.
Jag har alltid formaterat minneskorten direkt efter användning, i kameran. Däremot kan jag radera usla bilder ibland direkt i kameran vid fotograferingen. Verkar dock inte ha varit drabbad på senare år, trots att jag använder samma kamera (D300) och samma minneskort ingår fortfarande i de jag kör.
Har inte lyckats hitta något inlägg om detta på nätet men det kan väl knappast vara unikt.
Frågan är 1) hur man undviker detta, kan väl inte vara ngt som uppkommit efter flera år väl utan rimligtvis vid första inläsningen till hårddisken alternativt redan vid skrivningen på minneskortet i kameran.
2) hur lagar man enklast detta (har Lightroom, Capture NX2 och en utvärderingsversion av Photoshop CC). De flesta bilder har jag dubletter av men en del skulle jag vilja fixa till.