Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Repa på lins g16

Produkter
(logga in för att koppla)

claesjesper

Medlem
Tjena!

Jag har lyckats repa frontlinsen på min canon g16 och undrar om denna går att byta? Var vänder jag mig? Kostar?

Hade själv en Powershot Pro 1 där lilla dottern la en fin platt sten i kameraväskan. Kostade 5000 att laga (byta objektivet) så det fick vara. Skadan var en matt yta med diameter 2-3mm och den syntes på bilderna speciellt i lite motljus. Så, ser du något av skadan på bilderna så köp en begagnad på blocket/tradera. Ibland dyker G- kameror upp löjligt billigt, kring eller under 1000-lappen.

Syns inget på bilderna på kamerans skärm så jag får nog plocka upp en bild på datorn och kolla noga. Problemet är att det är tänkt att bilderna ska hamna i tryck (fackpress flugfiske) där denna kameran är ett komplement till systemaren. Lättare att ha med ute i vattnet.

En repa som syns oftast oftast inte alls, men det kan uppkomma som nån annan påpekat i motljus odyl. Enklaste tricket är att ta en svart tuschpenna och måla in i repan så tuschet kommer in i repan. Putsa med duk efteråt så går det som sitter på bort. Annars ta lite isopropanol, fönster eller glasögonputs.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar