Annons

Repa på glas, UV hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Idag var jag ute och skulle fota åskvädret med mitt UV-hus till min Canon s90 (huset heter WP-DC35). Åskan blev tyvärr lite värre än jag hade räknat med och när jag i flygande fläng skulle cykla hem så råkade huset slå in i cykeln och jag fick en grund repa på ca 1,5 cm mitt på glaset.

Snabb googling och lyckades inte hitta någon reservdelsglas. Det jag tänkte höra är om det är någon här som har råkat ut för någonting liknande eller i annat sammanhang har erfarenhet av att reparera glas. Man kan ju få ganska bra resultat vid reparation av bilglas så det borde väl gå? tips någon?
 
Så här gjorde jag.

Jag började med att ringa Canon, vilka hänvisade till reservdelsgrossisten Convena. Convena hade inget glas på lager utan enbart packningar till aktuella kamerahus.

Ringde sedan till lite olika firmor, bl.a. "glass polish Sweden" som var positiva till att slipa ner glaset tills de fick se hur litet det var.

Jag gick sedan över till min optiker för att höra om hon kunde hjälpa. Hon kunde (så klart) enbart sätta i glasögonglas (ej plana) som även utan styrka skulle kosta ca 850 kr + slipningsarbete.

Slutligen kom jag på att jag kanske borde höra med folk som arbetar med plana glas hela dagarna. Gick till första bästa glasfirma och de kunde på en timme slipa till en bit fönsterglas i rätt storlek för 200 kr. Bingo! Vet ännu inte om det kommer att ge kondens eller andra oönskade effekter som färgstick eller reflexer. Skall dock först och främst försäkra mig om att det håller tätt.

slutet gott? vi får väl se!
 
Trist med en repa mitt på glaset, men påverkar denna repa foton som du nu tar? Om du byter till "fönsterglas" så kan du nog inte räkna med att kunna dyka så djupt samt att glaset kan vara skörare än original. Är det inte dubbla glas i original? Konstigt att inte nya glas finns på lager som reservdel, men finns de att beställa?
 
Nej, det verkar inte som att det finns glas som reservdelar. Riktigt dåligt om du frågar mig, men jag kanske bara är ovanligt klantig. Repan är väldigt tydlig på bilderna så att inte göra någonting är inget alternativ.

Glaset jag bytte till är ett vanligt floatglas typ skyltfönster så jag tror inte att hållfastheten kommer att vara något problem, däremot är jag orolig att packningarna inte kommer att hålla tätt. I min ägo så kommer det nog aldrig att dyka mer än ca 5 meter.

Och ja, det är dubbelglas, det är enbart det tjocka yttre jag bytt. 3mm
 
Hade en repa på en kondensorlins på en förstoringsapparat, en Focomat och där ligger kondensorn direkt i kontakt med negativet - minsta repa blir gigantisk. Jag lämnade in kondensorn på Hoya Optikslip i Malmö, dom är proffs på detta och planslipade kondensorn helt perfekt, blev som ny. LO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.