Annons

Rensning av bilder i lightroom finns ändå kvar på datorn ( Mac )

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Jo jag är ny inom mac så jag behöver lite hjälp ang radering / rensning av bilder .

Jag brukar göra såhär när jag rensar importerade bilder från Lightroom:

1. Går in via bibliotek och väljer en mapp som jag vill rensa i.
2. Sätter ett x ( avisade bilder) på dom bilder jag vill ta bort från mappen, och väljer " ta bort från disk"

Detta funkar bra.

MEN.....om jag sedan går in på "Alla mina filer" på datorn, så under fliken "Bilder" finns det oändligt med bilder som är både i JPG, NEF, DNG osv.
Dessa bilder är såna som jag antingen importerat i LR OCH även raderat från LR.
Även bilder som jag kanske lagt på skrivbordet eller gjort i Photoshop.

Min fråga är......Varför finns dom där ?
Speciellt när jag raderat dom från LR ?

Även den mappen som jag exporterar till från LR.

Dom är ju raderade i papperskorgen och tömda från papperskorgen, så varför finns dom även inne där ?

Kan det vara så att det är "speglingar" av olika bilder som ligger någonstans på datorn ?
För när jag tryckte visa info på en bild som jag trodde var raderad, så visade sig att jag hade även sparat den i en annan mapp .

Så det kanske är bara "speglingar" av olika bilder som ligger någonstans på datorn ?

MVH
Morgan
 
På min Mac försvinner bilderna från disken när jag väljer "ta bort från disk" i Lightroom.

Kan det vara så att du inte importerar direkt med Lightroom utan först drar över bilderna till datorn, för att därifrån importera dem till Lightroom och där skapa kopior i en annan mapp?
 
På min Mac försvinner bilderna från disken när jag väljer "ta bort från disk" i Lightroom.

Kan det vara så att du inte importerar direkt med Lightroom utan först drar över bilderna till datorn, för att därifrån importera dem till Lightroom och där skapa kopior i en annan mapp?

Hej

Nja jag tror inte det men vet inte.

Men bilderna försvinner från mappen, det gör dom, men vissa bilder finns kvar i "Alla mina filer" - "Bilder" på min mac.

Det gör jag gör vid import är:

1 Startar upp LR och stoppar sedan i minneskortet i datorn.
2. Det brukar dyka upp en ruta som visar vilka foton som fins på minneskortet, men den trycker jag bort.
3. trycker på Import i LR och då lägger sig bilderna efter dagens datum.

Men det som är konstigt är ju att ALLA bilder/foton finns där inne, även såna som ligger på skrivbordet,och i tex en mapp som jag skapat och lagt in bilder i, dom ligger också inne på "Alla mina filer"-"Bilder"

Och skulle jag ta bort en bild från "Alla mina filer"-"Bilder" så försvinner den även från tex skrivbordet eller mappen jag lagt den i.

Det är precis som om det har blivit nån kopia eller spegling av alla bilder som finns på datorn, vare sig det är i mapps eller skrivbord osv.
 
Tömmer du minneskortet mellan gångerna?
Har du rutan "importera inte misstänkta dubletter" ikryssad i Lightroom vid import?
 
Tömmer du minneskortet mellan gångerna?
Har du rutan "importera inte misstänkta dubletter" ikryssad i Lightroom vid import?

Hej

Ja jag tömmer minneskortet efter jag importerat dom.
Jag har iskryssat importera inte misstänkta dubletter med.

Sedan står det även en liten ruta ovan som heter "skapa smarta förhandsvisningar"...vad menas med detta ?
 
Då skapas en stor preview bild i Lightroom som gör att man kan arbeta med bilderna utan att ha dem tillgängliga på hårddisken. Jag använder det mycket då jag har alla bilder på extern USB hårddisk och "bara" Lightroom katalogen med dessa previews på datorn.
 
Bilder (filer) som du exporterat från LR eller sparat i PS kommer naturligtvis dyka upp under "Alla mina filer".

Vad gäller rawfiler (NEF, DNG) som dyker upp under "Alla mina filer" trots att du raderat dem från LR, har du markerat en sådan och tittat på raden längst ned för att se var den ligger på hårddisken? Är det samma ställe som du importerar till?

Om inte, skapar du en back-up vid importen?
 
Säkerhetskopia?

Lightroom frågar ibland om man vill säkerhetskopiera.

Då skapas ytterligare en kopia på hårdisken, på PC hamnar den under en annan mapp. Kan det vara så även med mac?

Mitt tips är annars att använda Adobe Bridge, då kan du följa bilden till källan och jag upplever generellt att det ger en bättre överblick över filerna.
 
För att veta var filen finns:

Höger klicka på en fil som borde vara "raderad" i "Alla mina filer"
Välj "Open xxxx folder" (xxxx kan vara "containing" eller "enclosing". Har engelska som OSX språk och vet ej exakta svenska ord men bör vara Öppna xxxx katalog)
Så öppnas en ny Finder som visar var filen finns.

/C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.