Annons

Renoverade kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Artso

Ny medlem
Hej!

Jag är intresserad av att köpa min första DSLR-kamera. Läser man på nätet är det många amerikaner som rekommenderar att köpa renoverat, alltså så kallade "refurbished" kameror. När jag letat runt i Sverige verkar det inte finnas något av detta alls.

Någon som vet om någon sida där man kan köpa renoverade/refurbs som också skickar till Europa? Eller är nytt det enda alternativ som finns för oss svenskar?

Tack!

Kolla Cyberphoto just nu

Cyberphoto säljer just nu Nikon 5000 billigt. Det är en utgående modell, ett par år gammal, men har vinklingsbar skärm (praktiskt ibland men ovanligt) och bra bildkvalité. Test:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/

För autofokus krävs dock nyare objektiv med inbyggd motor, det finns ingen i kamerahuset.

Någon som vet om någon sida där man kan köpa renoverade/refurbs som också skickar till Europa? Eller är nytt det enda alternativ som finns för oss svenskar?

Som jag fattat det så har många återförsäljare i USA ganska generösa regler för hur man kan återlämna en kamera när man ångrat sitt köp, vilket gör att antalet kameror som kommer tillbaka är större och att de faktiskt åxå har använts en tid. I sverige ska varan, enl. ångerrätten, vara i "väsentligt oförändrat skick", vilket i praktiken innebär att man inte får använda produkten annat än för att undesöka den.
Hur olika återförsäljare hanterar detta varierar såklart. På cyberphoto ser man lite då och då att de säljer en kamera som "varit uppackad, men i skick som ny", vilket tyder på att det skulle kunna vara en vara de fått tillbaka inom ångerrätten. Andra företag säljer dem som nya (vilket de ju eg är), utan att blinka.
Hur som helst så gör detta att detdär med "uppfräschade" kameror inte är så vanligt här i sverige.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto