Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Renovera kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag fick en gammal kamera från min mormor då hon avled. Jag har inte börjat kika närmare på den förän nu. Det verkar vara en Crystarflex 25 efter lite googling, 6x6 TLR (vad står TLR för?) med 35mm film.
Optiken är C-master 80mm f/3.5 och slutaren är en Crystar som kan varieras mellan 1/25-1/100 sekund.

Jag hade varit otrligt glad om det var möjligt att få denna gamla kamera att fungera igen. Är det möjligt och hur ska jag gå till väga?

Det jag bör börja med är en manual eller liknande. Annars kanske någon som har lite koll på äldre kamror kan komma över och kika på den? Jag är helt nollad på annat är digitalt.

Jag fick en gammal kamera från min mormor då hon avled. Jag har inte börjat kika närmare på den förän nu. Det verkar vara en Crystarflex 25 efter lite googling, 6x6 TLR (vad står TLR för?) med 35mm film.
Optiken är C-master 80mm f/3.5 och slutaren är en Crystar som kan varieras mellan 1/25-1/100 sekund.

Jag hade varit otrligt glad om det var möjligt att få denna gamla kamera att fungera igen. Är det möjligt och hur ska jag gå till väga?

Det jag bör börja med är en manual eller liknande. Annars kanske någon som har lite koll på äldre kamror kan komma över och kika på den? Jag är helt nollad på annat är digitalt.

Det lär nog vara svårt att ladda kameran med 35 mm film då den är gjord för 120 film.

Risken finns att smörjmedlet i slutarmekanismen har stelnat, vilket inte är så ovanligt när det gäller gamla kameror. I synnerhet om de har legat oanvända en längre tid. Det är tveksamt om det är lönt att låta en kameraverkstad göra ren och smörja om slutaren i denna kamera. Mitt förslag är att du ställer den på hyllan som ett minne av din mormor.

Tack för förklaringen av TLR och det stämmer ju med den kamera jag har.

Okej, så att det är 35mm film stämmer inte. Det är 120 film jag ska ha till den?
Det var nog väldigt många år sedan sist (20-30år?) kameran användes, men vad kan man gissa att det skulle kosta att låta någon kameraverkstad göra ett försök att smörja igång den?
Har ni något förslag på vart man hittar en vettig kameraverkstad med kunskap för en gammal kamera? Antar att det inte första bästa Siba direkt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto