Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengoring av kamera censor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag behover rengora min Canon kamera censor. Finns det nagonstans i Stockholm dar de kan rengora den medan jag vantar? Jag ar bara i Stockholm i nagra dagar.
Tacksam for hjalp.

Jag kan rekommendera Lasses Kameraservice. De är visserligen aukt Nikon verkstad men ni kan ju kolla om de är beredda att rengöra en Canon sensor "över disk". Lönk med tele och adress nedan.

http://www.lassesks.se/

läser på intervisions hemsida

Vad kostar det att rengöra bildsensorn (CCDn) på min systemkamera?
Amatörkameror 744:-
Yrkeskameror 1038:-

Jag har aldrig betalat för en sensorrengöring på någon av de Nikon kameror hos Lasses kameraservice.

Lasses Kameraservice 1 - Intervision 0

Jag betvivlar att Lasse gör detta gratis:

"Vid rengöring demonterar vi kameran och lyfter ut CCDn. Med hjälp av mikroskop rengör vi filtrets utsida noggrant för att få bort all smuts. Därefter tar vi en serie bilder mot en speciell ljuskälla och betraktar dessa i datorn för att vara säkra på att CCDn är helt ren. Detta är mera tidskrävande men ger ett betydligt bättre resultat jämfört med konventionella rengöringsmetoder. Observera att det även kan finnas smuts på filtrets insida, och denna kan inte avlägsnas genom rengöring. CCDn måste i detta fall bytas ut, till en väsentligt högre kostnad."

Det är skillnad på rengöring och "swabbning".

du får betvivla precis hur mycket du vill, det är helt upp till dig.

jag vet att om jag märker att jag har damm på censorn så fixar han det och jag har inte betalat en krona för det

atotowi skrev:
Jag betvivlar att Lasse gör detta gratis:

"Vid rengöring demonterar vi kameran och lyfter ut CCDn. Med hjälp av mikroskop rengör vi filtrets utsida noggrant för att få bort all smuts. Därefter tar vi en serie bilder mot en speciell ljuskälla och betraktar dessa i datorn för att vara säkra på att CCDn är helt ren. Detta är mera tidskrävande men ger ett betydligt bättre resultat jämfört med konventionella rengöringsmetoder. Observera att det även kan finnas smuts på filtrets insida, och denna kan inte avlägsnas genom rengöring. CCDn måste i detta fall bytas ut, till en väsentligt högre kostnad."

Det är skillnad på rengöring och "swabbning".

Självklart tar Lasse betalt för att "Plocka ur Sensorn" för rengöring, men nu tror jag inte att det var trådskaparen var ute efter, hon vill väl enbart få filtrets utsida rengjord, och det kan väl inte Intervision ta hutlösa 744:- för..eller ?
Lasse gör det gratis åt mig också när jag har vägarna förbi, en kopp kaffe + bulle bjuder han på också medans jag väntar...
Men jag tvivlar på att han vidrör en Canon kamera :)

/kent

Jag betvivlar inte att Lasse bjuder på enklare (jmf med intervisions) rengöring och gör ett bra jobb. Jagtyckte bara att 0:- och 744:- skulle jämföras med vilket jobb som gjordes.
Jag har letat efter firmor i Stockholms området som kan rengöra min canon-sensor och de växer inte direkt på träd. Intervision är hittils den enda jag hittat. Ett alternativ har varit att skicka den till Infocare som tar 695:- plus frakt, vilket är ungefär samma kostnad. Varför Canon är så dyra har troligen med nån Canon policy när det gäller rengöring...
Men finns det nån som har tips på service ställe där det går att få det billigare/gratis såär alla tips välkomna.

Jag är också påväg att lämna in min kamera. Är detta verkligen Canons egna verkstad? Jag fick numret av canon Nämligen. För det första så svarar dom inte i telefon efter kl 4 även om det står att dom ska ha öppet till halv 5. Sen så står det på hemsidan dom har att de inte har reservdelar. För övrigt verkar inte hemsidan speciellt proffsig för att vara canons. Någon som har erfarenheter? Jag vill att min service ska gå så snabbt som möjligt. Tar det flera veckor är det lika bra att köpa ny kamera känns det som.

Släng inte ut massa pengar på sensorrengöring,efter 3 objektivbyten så är dammet där igen.
Läs i någon av dom flera hundrar trådar tex här på fotosidan hur man gör rent sensorn själv.
Mycket enkelt och jag har inte hört talas om någon som har sabbat kameran vid sensorrengöring.

Karl-J Andersson skrev:
Släng inte ut massa pengar på sensorrengöring,efter 3 objektivbyten så är dammet där igen.
Läs i någon av dom flera hundrar trådar tex här på fotosidan hur man gör rent sensorn själv.
Mycket enkelt och jag har inte hört talas om någon som har sabbat kameran vid sensorrengöring.

Den är ändå pajj så i mitt fall kan dom lika gärna få göra rent den om den ändå ska skickas in. Fast det är nog tveksamt det med, minst två veckor skulle dom ha på sig sa dom så man får väl räkna med en månad och då är ju säsongen över.

Henrik om det är Intervision du menar så är det inte Canons "egna" verkstad då de inte har nån i egen regi.
Men det är en auktoriserad Canon verkstad och fixade rengöring av min 5D på en eftermiddag.
Jag hade oxå lite svårt att få dom att svara på telefon men mail funkade bra.

Ett alternativ är att skicka kameran till Infocare som oxå har Canon service.

atotowi skrev:
Henrik om det är Intervision du menar så är det inte Canons "egna" verkstad då de inte har nån i egen regi.
Men det är en auktoriserad Canon verkstad och fixade rengöring av min 5D på en eftermiddag.
Jag hade oxå lite svårt att få dom att svara på telefon men mail funkade bra.

Ett alternativ är att skicka kameran till Infocare som oxå har Canon service.

men vafasen :)

När jag ringde canon sa dom att det var "deras verkstad" Hmmm då är det alltså Infocare som gäller för mig då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar