ANNONS
Annons

Rengörning av lins/er

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt nypåfunna knep är att inte vara så försiktig utan våga trycka lite med duken mot linsen. På så vis har jag äntligen lyckats hålla mitt filter glasklart. Och ingen repor har uppstått.
Först andas jag på linsen och sen gnider jag runt från mitten och utåt kanterna med duken. Och som någon påpekade: Ha rena händer. När man byter yta på duken så se till att du inte haft fingrarna på den yta du ska putsa med och kladdat ner den med fett. Tvätta putsduken ofta så den inte är fet. Jag har numera två dukar. (Fast den ena är inte uppackad.:)) Alternativt använd engångspapper.

J.N skrev:
Kan man använda sig av pappersnäsdukar, ni vet sådana där mjuka...?
Nej!
Använd bara papper eller dukar som är gjorda för optik. Andra papper kan innehålla slipmedel och annat som inte är bra för linsen.

Avråder från Kodaks linsputspapper då jag ofta fått en fet hinna på glaset av dessa, däremot funkar hamas bra. Bäst funkar dock microduk tycker jag.

J.N skrev:
Går dessa att tvätta med vanligt tvättmedel?
Jag brukar undvika tvättmedel då de ofta innehåller slipmedel har jag hört, jag brukar använda lite diskmedel i stället. Var noga med att skölja ur ordentligt bara. Om man bara använder duken till rengörning av linser och inte använder några vätskor på duken (vilket jag aldrig gör) utan andas imma på linsen och torkar med trasan varar dom så länge att jag brukar byta duk när det är dax och använder den "tvättade" till mindre "noggranna" saker som glasögon och skannerglas tex.

Bah, det är ju helt värdelöst med microdukar... De blir ju mättade med fett på 1 sekund.

Lönt att de slängde med en enda duk i rengöringskitet, nu är duken värdelös och linsen smutsigare än någonsin. Kanske bättre med sådana där pappersark?

Blir fruktansvärt frustrerad av att linsen är "fet", när man sedan inte hinner få bort det innan duken är mättad med fett är det fan nära att man slänger kameran i ett betonggolv! Ja, jag har kort stubin, tyvärr :(

Jag som trodde att mitt första systemkameraköp skulle innebära skön fritidsavkoppling... Jag älskar kameran, jag älskar att fota, men det förbannade linshelvetet kommer att ge mig hjärtproblem!

Senast ändrad:
Hamas microfiberdukar kan tvättas i 60 grader. Diskmedel går bra, men de verkar även tåla "Tabort" fläcklösare om man har skitat ned dem rejält. De kostar inte så mycket på Kjell & Co, så köp några stycken och använd dem bit för bit så går det nog ett tag mellan tvättarna.

Var får ni allt fett ifrån? Gnuggar ni näsan mot objektivet? Ni som har problem, hur kollar ni objektivet, med förstoringsglas?

supertips

Klart bästa duken jag testat (utan någon jämförelse) är Skona microfiberduk. Den är rejält stor och kan klippas till flera. Kostar runt 50 spänn på ICA. kan tvättas. (brukar tvätta mina efter några månaders användning - jag putsar inte så ofta) Blås bort lösa partiklar först med tryckluft. Sedan andas på linsen och på med fiberduken. Brukar ta fetfläckar och saltavlagringar utan problem. Är det mycket skitigt kan det vara bäst att köra linspapper + linsvätska först. Sedan tar fiberduken bort eventuella hinnor utan problem!
Testa den - den är grym!
PS Isopropanolen lämnar klart mer hinnor efter sig än kodak linsputsvätska. Tycker den är kass för linser men använder den till rengöring av andra detaljer på utrustningen.

alf109 skrev:
.

....Avråder från Kodaks linsputspapper då jag ofta fått en fet hinna på glaset av dessa, däremot funkar hamas bra. Bäst funkar dock microduk tycker jag.

Du behöver inte avråda mera eftersom det har slutat tillverkas. Fick det beskedet hos Photax för någon vecka sedan. Men de har efter mycket letande och provande hittat ett som dom tycker är något sånär likvärdigt Kodaks, som var det de flesta efterfrågade hos dom. Papperet är japanskt och heter UN Lens Tissue Paper och tiiverkas av UN Company LTD.

Tumavtryck ser t.om jag som har dålig närsyn (utan läsglasögon). Och tumavtryck på linsytan upplever jag som det mest förekommande bland det som kan försämra t.ex kontrasten i bilderna.

Graal skrev:
Du behöver inte avråda mera eftersom det har slutat tillverkas. Fick det beskedet hos Photax för någon vecka sedan. Men de har efter mycket letande och provande hittat ett som dom tycker är något sånär likvärdigt Kodaks, som var det de flesta efterfrågade hos dom. Papperet är japanskt och heter UN Lens Tissue Paper och tiiverkas av UN Company LTD.
Tror dom bara hade Kodakpappren förut så inte så konstigt att det var det som efterfrågades ;)
Snackde med Schönherrs och dom bekräftade detta med "feta hinnor" med kodakpappret, samma problem upplevde jag inte med Hamas papper. Åter igen, andra kan ha andra erfarenheter.

Sen förstår jag inte problemet riktigt? Plåtar själv jämt och ständigt och drabbas sällan av detta. Ett tips är att alltid använda motljusskydd så skyddas frontlinsen.

Det kan ju ha med handhavandet att göra, det där med feta hinnor? Viker man inte Kodak-papperet två gånger så tränger hudfettet igenom och fettar ner linsen, det var det första jag lärde mig när jag började använda dom. Hamas har en glatt hård yta som inte fettet tränger igenom och då behöver man inte vika dom. Hamas suger därför inte heller upp fettet lika bra som det mjukare Kodaks, det är min erfarenhet och jag har använt Kodak i över 20 år utan några som helst problem. Photax har även sålt andra papper än Kodaks, när de inte kunde levereras under ett tag, men gick tilbaka till Kodaks när det gick att få tag på igen. men nu har man fått besked att de slutat tillverkas.

Linsputspapper av ris kan även med fördel användas på sökarfönster/lcd och annat som väldigt lätt fettas ner av fingrar och näsfett. Mjukare papper upplever jag även där som bäst eftersom uppsugnigsförmågan är betydligt bättre än de hårdare och glattare.

Ytterligare ett användningsområde är förstoringsoptik där linsytan väldigt lätt får tumavtryck när man famlar efter bländarringen. Har precis satt ett på min Kowa när jag provade det i en försänkt optikplatta som jag byggt idag.

Hur mycket spelar det egentligen roll med en tunn "torkhinna" på linsen? Hur ren behöver man egentligen hålla linsen?

J.N skrev:
Hur mycket spelar det egentligen roll med en tunn "torkhinna" på linsen? Hur ren behöver man egentligen hålla linsen?

Bara att prova. Sätt ett antal tumavtryck över linsytan och kolla i sökaren/ta några bilder (om du använder spegelreflex), torka den sedan ordentligt ren och kolla/ta samma bilder och jämför. Kolla även bakre linsen så att den är ren.

När det gäller mätsökarkameror är det en väldigt stor skillnad att kolla genom en ren och fettfri sökare än genom en med avtryck och näsfett, speciellt om det är fett både på fram- och baksida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar