Annons

Rengörning av D50

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Hej.
Undrar om ni har några tips på hur man kan göra rent sökaren på en Nikon D50?
Tycker det ser suddigt ut i sökaren, och det är inte så lätt att komma åt det "fönstret" heller p.g.a. all gummi runt. Funkar det med linsrengörningsvätska? Har dessutom ett annat problem med mitt objektiv, jag får inte rent linsjäveln hur mycket jag än putsar på skiten. Det blir liksom en flammig jävla hinna som ligger över linsen. Vet inte vad det är för något. Har en känsla av att det är någon slags olja eller nått. Ingen aning om vad det kommer ifrån heller. Kan det gå loss med linsrengörningsvätska också? Har annars hört att linsrengörningsvätska är rätt meningslöst, men jag får inte bort skiten på linserna med fukten från lungorna.
En annan fråga också på samma gång, kan man förstöra antireflexbehandlingen hos en lins om man putsar den för mycket?
 
Du kan skjuta av gummiramen runt sökaren(uppåt).
Linsvätska brukar kunna ta bort lite mer än bara ånga och papper. Själv använder jag linsvätska sparsamt när bara linsputspapper inte funkar.
 
Du har inte kommit åt synfelsinställningen (om nu D50 har en sådan), då ser det suddigt ut :)

Själv använder jag UV-filter som skydd på mina objektiv, men också för att det är betydligt enklare att göra ren filtret än objektivet, filtret kan man diska :)

kent.
 
aah, vet inte.
bryr mej inte så jättemycket om det ändå nu längre.
tänkte sälja objektivet nån vacker dag och inhandla det nya 18-200 mm. och ett filter!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.