Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

najspaulina

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte lite spontant ett begagnat Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM för en relativt billig peng. Har inte hunnit testa det så mycket, men det verkar som ett robust och skarpt köp. Ganska tungt dock, och närgränsen är lite väl lång men det är okej. Oavsett tycker jag att det är lite smutsigt. Vet inte riktigt hur ordentlig den tidigare ägaren har varit, men jag är väldigt försiktig med min utrustning.

Jag är inte bra på kamerors anatomi, så ni får ursäkta mig men, det är damm på båda linserna och det syns att båda har blivit putsade ganska slarvigt. Frågan är, är det här någonting jag kan göra någonting åt själv, eller måste jag få objektivet professionellt rengjort? I så fall känns det nästan mer värt att skicka tillbaka objektivet och spendera pengarna på ett objektiv i bättre skick. Bifogar bilder.

Bilagor

• thumbnail_IMG_7056.jpg
    thumbnail_IMG_7056.jpg
    66.5 KB · Visningar: 80
  • thumbnail_IMG_7057.jpg
    thumbnail_IMG_7057.jpg
    97.1 KB · Visningar: 78
  • thumbnail_IMG_7060.jpg
    thumbnail_IMG_7060.jpg
    48.4 KB · Visningar: 66
Köp en putsduk och kanske en sån där rocketblower, blåsbälg kanske det heter, så kan du rengöra dina objektiv själv. Det är bara om det skulle ha kommit i skräp och damm på insidan av objektivet som det eventuellt skulle vara aktuellt att lämna in det för rengöring.

Sen ser det inte så farligt ut på bilderna du lagt upp. Det där lär väl ha noll påverkan på bildkvaliteten. Det krävs nog ganska mycket mer damm än så för det ska synas på bilderna du tar med objektitvet.

Exempel på ett rengöringskit: https://www.cyberphoto.se/foto-vide...a-tillbehor/rengoring/zeiss-linsrengoringskit

Säger inte att du ska köpa just det. Man kommer ganska långt på bara en putsduk. Själv har jag även en sån där blåsbälg och en dammborste.

Edit: Hittade detta kit och det är samma slags prylar jag använder:

En i grunden ren linsyta håller man nog enklast efter med en microfiberduk avsedd för optik. Dock, ibland kan man få `elakheter´som intorkat insekts-sekret på linsen som händer mig ibland på lång-telet. Då ogillar jag att mekaniskt gnugga med dessa dukar utan jag löser upp otyget med linsvätska och torkar av med linspapper(bild). Vätska av Carl Zeiss fabrikat samt dukar finns på Amazon.de. Har du smuts på insidan kanske du skall be att få returnera linsen.

/Stephan

Bilagor

• Kodak linsvätska och papper.jpg
    Kodak linsvätska och papper.jpg
    1,001.4 KB · Visningar: 12
Jag tycker mig se spår av fett eller annat som smetats runt på frontlinsen. Så lite linsputsarvätska och putsduk, eller liknande, blir nog toppen.
Några enstaka dammkorn gör inget för bilderna - även om det gnager i omvårdarhjärtat.

utsidan på tuben tar du med en fuktig trasa

Hos närmaste optiker kan du köpa isopropanol på liten sprayflaska + lämplig putsduk. Funkar utmärkt på både glasögon och kameraobjektiv (och en massa annat).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar