Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Finns det något sätt att rengöra objektivet? Jag har ett MP-E65 till canon och nyss klonade jag bort runt 50 fula fläckar och snart har jag väl lika jäkligt i kamerahuset. Jag har testat att blåsa med en bälg, det funkar inget vidare. Det är säkert frömjöl och liknande. Att lämna in det på rengöring hos Canon är inget alternativ tyvärr. :(

På frontlinsen?

Prova först med ren isopropanol, och om inte det fungerar:
95 delar Isopropanol + 5 delar Xylen (eller "Xyluol"). I absolut värsta fall kan man ersätta Xylen med oljefri aceton, men helst inte. Detta är vad Zeiss använder internt, och det fungerar fantastiskt. Tänk på att göra en "lätt rengöring" först bara så att du inte repar AR-behandlingen.

Lägg på med ett mjukt tyg, tvättat, men inte med mjukmedel och torka över ytan utan att gnugga. Eftertorka med mikrofiberduk innan allt har dunstat. Använd den BRA varianten (såna man får med när man köper glasögon) - inte den man kan köpa "tre för 30" på överskottslagret..

Tänk på att den mindre delen av den starkare lösningsmedlet tar plast som ingenting om det får ligga mer än en sekund eller två...

På frontlinsen?

Prova först med ren isopropanol, och om inte det fungerar:
95 delar Isopropanol + 5 delar Xylen (eller "Xyluol"). I absolut värsta fall kan man ersätta Xylen med oljefri aceton, men helst inte. Detta är vad Zeiss använder internt, och det fungerar fantastiskt. Tänk på att göra en "lätt rengöring" först bara så att du inte repar AR-behandlingen.

Lägg på med ett mjukt tyg, tvättat, men inte med mjukmedel och torka över ytan utan att gnugga. Eftertorka med mikrofiberduk innan allt har dunstat. Använd den BRA varianten (såna man får med när man köper glasögon) - inte den man kan köpa "tre för 30" på överskottslagret..

Tänk på att den mindre delen av den starkare lösningsmedlet tar plast som ingenting om det får ligga mer än en sekund eller två...

Tack! Det är nog på frontlinsen med men allra mest i själva objektivet där man kan se när man skruvat av baklocket. Fungerar det inte med vanlig rengöringsvätska som man kan köpa på fotoaffärer?

Jo det gör det... Det brukar vara IPA, fast i mindre portioner. Varken renheten eller något annat skiljer från det du köper på biltema... :) Skillnaden är att i fotobutiken betalar du 80kr för 15ml, på biltema betalar du 60kr för en liter.

Ska du använda 65'an mycket bör du nog investera i ett sensorrengöringskit också, den suger luft så det är inte sant.... Undrar varför dom inte gjorde en dedikerad tryckventil i den med utbytbara luftfilter... ALLA har problem efter bara en dags användande. Vilket du säker redan har märkt.... Kul objektiv annars.

Tops av bra kvalitet, lite swabs från en fotobutik, ett par mikrofiberdukar och ett bra sensorrengöringsset kommer spara dig MÅNGA timmar framför datorn.

Jo det gör det... Det brukar vara IPA, fast i mindre portioner. Varken renheten eller något annat skiljer från det du köper på biltema... :) Skillnaden är att i fotobutiken betalar du 80kr för 15ml, på biltema betalar du 60kr för en liter.

Ska du använda 65'an mycket bör du nog investera i ett sensorrengöringskit också, den suger luft så det är inte sant.... Undrar varför dom inte gjorde en dedikerad tryckventil i den med utbytbara luftfilter... ALLA har problem efter bara en dags användande. Vilket du säker redan har märkt.... Kul objektiv annars.

Tops av bra kvalitet, lite swabs från en fotobutik, ett par mikrofiberdukar och ett bra sensorrengöringsset kommer spara dig MÅNGA timmar framför datorn.

Ja, det är helt otroligt. Jag tog nyss bort 100 fläckar från ett croppat foto. Jag är ändå osäker om jag vågar ge mig på objektivet med topsar. Jag tänkte om det fanns några pennor eller nåt liknade för just det ändamålet för ner med fingrarna och en duk kommer man ju inte. Jag är ännu mer oskär på att ge mig på sensorn. Den lär ju bli förstörd direkt när jag gett mig på den.

Jag använder oxå MP-E65 och använt Kodaks rengöringpapper (gammal fin förpackning från 80-talet) och rengöringsvätska för att hålla prickarna i schack.

Ja, det är helt otroligt. Jag tog nyss bort 100 fläckar från ett croppat foto. Jag är ändå osäker om jag vågar ge mig på objektivet med topsar. Jag tänkte om det fanns några pennor eller nåt liknade för just det ändamålet för ner med fingrarna och en duk kommer man ju inte. Jag är ännu mer oskär på att ge mig på sensorn. Den lär ju bli förstörd direkt när jag gett mig på den.

Fläckarna kommer inte från skit på objektivet. Skit på frontlinsen kan möjligen görra bilden lite mjukare, men några fläckar syns inte. Skit på bakre linsen kan synas som mycket oskarpa moln. Det är säkert sensorn som är boven i ditt drama.
Det finns hur många trådar som helst hur man rengör sensorn. Mitt sätt är att först blåda ordentligt med gummiblåsa. Om inte det hjälper så fuktar jag en swab fumtad med min andedräkt.

Om du sätter på ett annat objektiv och riktar kameran med typ bländare 22 mot en grå himmel eller vägg. Får du samma fläckar på bilderna då?

Får du det sitter det i kameran och inte i objektivet.

jodå med MP- E65 kommer du att se skit på linsen som skärpa prickar vid större forstoringsr. Med normala objektiv är det inget problem som en del skrivit.

Om du sätter på ett annat objektiv och riktar kameran med typ bländare 22 mot en grå himmel eller vägg. Får du samma fläckar på bilderna då?

Får du det sitter det i kameran och inte i objektivet.

Näe knappt några alls, kanske 2-4 st med ett macro och inga alls med vidvinkeln. Dessutom är det fullt med små små prickar inne i objektivet som säkert hittat in när jag bytt objektiv. Och eftersom det är en bälg är det nästan omöjligt att komma ner med en putsduk och blåsa bort skiten går inte. :/

Isopropanol? Xylen?
Var får jag tag på detta?
Dunstar Isopropanolen utan att lämna spår?

Behöver något att rengöra front- och bak-linsen på objektiven samt filtren.
Har försökt med vatten+lite diskmedel+papper=damm från papperet. Tyg suger inte upp vattnet. Vatten som inte torkar lämnar fläckar.

Har ni några tips på produkter jag kan beställa och så är problemet ur världen?

En bra gummiblåsa har jag, men "mikrofiberduk" el. dyl och vätska?

M-Xylen kan du nog fortfarande köpa på större och mer välsorterade OK-mackar - eller så får du gå till en större färghandlare. IPA (tekniskt ren isopropanol) - på vilken mack som helst/Biltema. Båda bör kosta runt 60kr/liter - vilket är ca en hundradel av vad fotohandlare tar. Xylen är JÄTTESTARKT och bör spädas med ganska mycket IPA, och då egentligen bara för starkt smutsade ytor - annars räcker "bara" IPA väldigt långt.

Kemikalierna ska jag inte svara definitivt på (har inte handlat något sådant "över disk" på 15 år - jobbar med tryckeribranschen som största kund! :) ), men tips på bra mikrofiberdukar - fråga hos en lokal optiker. Folk brukar inte alltid vilja ha med glasögonfodralen, och däri ligger en riktigt bra mikrofibrduk.... Annars - Biltema eller ClasOhlson. Googla "mikrofiberduk" så får du upp ett par hundra förslag annars.

[edit] Ja, ren IPA dunstar helt utan att lämna rester. Den kan möjligtvis lämna kvar smuts den har löst upp - men då får man helt enkelt torka en gång till.
[end edit]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar