ANNONS
Annons

Rengöring av Nikon 35-70 2,8, behövs det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikala

Medlem
Hej!

Har köpt ett begagnat Nikon 35-70 2,8. Har rengjort främre samt bakre lins med linspapper samt vätska. Jag tycker att alla mina bilder blir lite "bleka" jämnfört med mitt relativt nya Nikon 50 1,4 (vid samma bländare och bränvidd), man får inte samma kontrast. Kanske får man sämre kontrast med 35-70:an, någon som har båda ovanstående som kan testa (jag fick blända ner 35-70an 0,3 steg för att få någorlunda samma konrast). Har funderat på att lämna in objektivet (det finns även några mindre dammkorn inne i objektivet), tror ni det blir bättre? Vad skulle det kosta och finns något bra service ställe i Göteborg eller måsta man skicka iväg det?

Har iofs inget 50 1:4 men ett 50 1:8 och jämför jag bilder tagna med det objektivet och de jag tagit med 35-70 objektivet så upplevs färgerna generellt sett något blekare med zoomen.

Inget som inte fixas lätt i efterbearbetningen eller med kompensation i kameran tex via bildkontrollerna.

Det är antagligen bortkastade pengar. 35-70 är mycket äldre med sämre antireflexbehandling och har fler linser, vilket gör det helt naturligt att det ger lägre kontrast.
Ett motljusskydd kan göra stor skillnad med vissa objektiv även när det inte är direkt solljus. Ta bort eventuellt UV-filter också, för att eliminera onödigt krafs.

Det är antagligen bortkastade pengar. 35-70 är mycket äldre med sämre antireflexbehandling och har fler linser, vilket gör det helt naturligt att det ger lägre kontrast.
Ett motljusskydd kan göra stor skillnad med vissa objektiv även när det inte är direkt solljus. Ta bort eventuellt UV-filter också, för att eliminera onödigt krafs.

Glömde det totalt. Det gör väldigt stor skillnad om du använder motljusskydd.

Jag har lyst in med en ficklampa in i objektivet och det är ganska mycket små smutspartiklar samt någon slags beläggning på minst en av de inre linserna. Jag antar att dessa partiklar samt skräp sprider ljuset, då jag inte upplever små överstålningscirklar utan hela bilden blir ljus (särskilt i motljus).

Att använda motljusskydd förbättrar lite, och lägger man handen över blir det ännu bättre (har beställt ett större motljusskydd, som skall funka på DX).

Efter att ha surfat runt på nätet, har jag bestämt mig för att skicka in det för rengöring, det verkar inte kosta så mycker ändå. Återkommer med resultat.

Tack för svaren!

Jag har lyst in med en ficklampa in i objektivet och det är ganska mycket små smutspartiklar samt någon slags beläggning på minst en av de inre linserna. Jag antar att dessa partiklar samt skräp sprider ljuset, då jag inte upplever små överstålningscirklar utan hela bilden blir ljus (särskilt i motljus).

Att använda motljusskydd förbättrar lite, och lägger man handen över blir det ännu bättre (har beställt ett större motljusskydd, som skall funka på DX).

Efter att ha surfat runt på nätet, har jag bestämt mig för att skicka in det för rengöring, det verkar inte kosta så mycker ändå. Återkommer med resultat.

Tack för svaren!

Hade mitt 35-70 rengjort och det blev en förbättring. Men som sagts tidigare, objektivet är äldre och når inte riktigt upp till modernare konstruktioner. Som ett porträttobjektiv på en APS-C tror jag det kan fungera riktigt bra. Om man ser till att undvika extrema motljusscener.
/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar