Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av linsen

Produkter
(logga in för att koppla)

punkraev

Medlem
Hur mycket måste man utrusta sig med för att göra en för framtiden hållbar rengöring av objektivslinsen? Jag har hört att man bör undvika att rengöra om man inte måste. Hittills har jag använt en duk som jag fick med när jag inhandlade ett par Ray-Ban.

Ge tips till en nybörjare om vad som behövs inhandlas och vilken teknik man ska ha!

Tycker att det borde finnas äldre trådar om det här, men jag fann inga efter en snabb överblick.
Ni får gärna länka mig om ni vet!

Tack på förhand!

När du har en ny kamera så var rädd om linserna och pilla så lite som möjligt på dem.
Lite löst damm stör inte och har ingen inverkan på bilderna.

Det finns blåsborstar att köpa. Det är en liten bälg, man kan ta av borsten och bara blåsa rent. Perfekt även för kameran. Blås ALDRIG med munnen.

Om du har en mikrofiberduk så ska den givetvis vara ren. Med lite otur så kan dammet vara typ grus och då ska man inte gnida med en duk.

Nästan all smuts sitter löst om man inte har fått något speciellt stänk.

Det finns speciella linsrengörningsvätskor att köpa om olyckan har varit framme.

Sätt på linsskyddet när du inte använder kameran. Man kan också ha ett skyddande UV-filter som extraskydd om man riskerar stänk el. dyl.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar