Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av kameralins

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns speciellt rengöringsdukar att köpa i fotobutikerna. Sen finns det säkert lika många ideér kring detta som det finns fotografer men det är en helt annan femma. Rengöringsdukar funkar alldeles utmärkt. Se bara till att större partiklar är borta innan du börjar rengöra, så undviker du repor.

erikanorman skrev:
Hej! kan någon vänlig själ tala om för mej hur jag rengör en kameralins?

//erika

Menar du en lins på ett objektiv eller är det sensor och eller spegel i en digitalkamera du menar?

En lins på ett objektiv rengör du bäst med ett torrt tyg. Det finns speciella dukar med mikrofibrer som ska fånga upp damm och fett utan att smeta ut det.
Om du menar rengöring av en sensor i en digital systemkamera så är nog det en sak som du ska låta en serviceverkstad göra. Det har nämligen varit ett hett ämne här på FS och resultaten har inte alltid varit så lysande. *Ni som läst om Scotch Magic vet vad jag menar :)*

Hoppas det gav lite svar.

Som glasögonbärare irriteras jag över vad jag förmodar är någon växtsaft/kåda som far genom luften så här års. Tillåts det stelna på glasögonen blir det hårt som betong och brukar få ta bort det med riktigt hett vatten. Har ännu inte råkat ut för det på en objektivlins/filter, men hur kan man tänkas gå tillväga då?

Hej

Normalt, blåser jag först med en bälg, därefter använder jag en en "objektivpensel" för att ta bort större partiklar. Där efter brukar jag andas lite på linsen och torkar/rengör med en bomullrundell (fettfri) som typ används för smink. Typ 100st kostar runt 7kr på konsum. Kan bli någon tråd kvar som man blåser bort

Bomulsrundell tycker jag funkar ypperligt och de är lätta att greppa utan att röra vid linsen. Används bara en gång, sedan släng.

MVH

Omar Brännström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Jag lyckas då aldrig få ren linsen/filtret genom att andas på den och sedan torka med en ordentligt sliten näsduk.

Linsen får hundra färger och smetiga cirkelmönster.

Tar jag däremot lite Kodak linsrengöringsvätska med samma behandling ser den ut som nyköpt.

Hej

Får man fett eller kletig smuts, får man ibland ta till linsrengöringsvätska. Oftast har jag bara icke fet skit på linsen och därav brukar jag inte behöva använda linsrengöringsvätska. Jag försöker undvika få fett på linsen och vill bara putsa med engångsmaterial, fotoduk tror jag blir rätt fett och skitig efterhand.

MVH

Omar

tack

tack allihopa...linsvätska och mjuk duk låter intressant. Fick ett annat råd oxå, aceton utan olja, men det vågar jag mej inte på.

Vad säger den samlade expertisen i tråden om att använda sig av en putsduk av den sort man får till glasögon?

Dito säljer en duk som är riktigt bra det är bara att andas på linsen o torka av funkar nästan jämnt.Annars är linsvätskan nödvändig vid dom få tillfällen det inte funkar.

Jag använer Microfiberduk samt en Lenspen när jag gör ren mina gluggar, för hårt sittande skit använder jag linsrengöringsvätska.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar