Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vad ni borstar med eller på så kan jag rekommendera dammsugaren!
Jag justerar ned effekten till minimum och håller munstycket lite vid sidan av öppningen, allt som är löst sugs in av dammsugaren, även dom "nya" dammparticklarna som finns i luften.

Jag justerar ned effekten till minimum

betyder det att du "monterade" ner/bort persiennerna också?
-fick just ett litet mindre kostsamt hopp från dig...

Jag känner en som rengjore med dammsugaren, han sa att det fungerade jättebra tills en dag när han sög sönder slutaren och vart tvungen att byta ut den för några tusen.

Jag har övervägt alternativen en tid nu.
Har bestämt mig för att lämna in den på service.
Vågar inte vara där och rota själv. Tydligen kommer detta att ändå gå på typ 2 tusen.
kanske någon här kan rekomedera någon?
Bor just nu i stockholm.

Tack

Hur är det? Ser du prickar på bilderna också? De svarta prickar du ser i sökaren finns ju på mattskivan. Inte en chans att just dom prickarna syns på bilden. Ta det lugnt med rengöring till dess du märker något på bilderna.

Det var så jag upptäckte "felet", jag har ett antal svarta suddiga prickar som kommer ut på bilderna, gissar att "skräpet" ligger bakom "persiennerna".
kan dock inte se det med blotta ögat, men prickarna är mer änn bara synliga på bilderna.

aha, detta lät ju som om man kunde utföra själv,..
Bara en liten fundering..

När jag satt kameran i stativet, fällt upp "spegeln", där bakom ligger ju dessa filmtunna "persienner", (dom är fastskruvade), hur skall smutsen då komma veck??, jag tror ju att "skräpen" ligger där bakom.

Ni är änglar som angagerar er i mitt problem.
Oerhört tacksam..

Miho

Spegel skall vara uppfälld och slutare måste vara öppen.

Booie skrev:
aha, detta lät ju som om man kunde utföra själv,..
Bara en liten fundering..

När jag satt kameran i stativet, fällt upp "spegeln", där bakom ligger ju dessa filmtunna "persienner", (dom är fastskruvade), hur skall smutsen då komma veck??, jag tror ju att "skräpen" ligger där bakom.

Ni är änglar som angagerar er i mitt problem.
Oerhört tacksam..

Miho

Hur fäller Du upp spegeln?

Du gör det väl inte med en skruvmejlsel eller liknande?

För att komma åt spegeln så skall man använda en funktion som heter "sensorrengöring" eller "Sensor Cleaning". Denna funktion fäller upp spegel och öppnar slutaren.

Du måste dock vara säker på att Du har ett välladdat batteri i kameran, så att inte slutare och spegel slår tillbaka medans Du rengör sensorn. Eller rättare sagt rengör det filter med mikroprismor som sitter utanpå sensorns. Kameraverkstäder verkar skilja på rengöring av sensorn (som innebär att kameran demonteras och filtret tas bort) och rengöring av detta mikroprismfilter (det som vi normalt kallar för sensorrengöring).

Hoppas att det klarnade.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar