Annons

Rengöring av kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon Eos 300D som jag ÄLSKAR.

Trotts min petanta inställning till renlighet lyckas det alltid förr eller senare komma in dammpartiklar i kamerahuset.

Detta innebär att man ser små svarta punkter i sökaren när man ska fotografera. Det är något som kan få en att gå åt, jag hatar det, jag blir liksom nojig.

Tänk om det syns på den färdigabilden/tänkt om kvaliten försämras osv.

Så min fråga till Er är nämligen denna.

1: Hur ska man kunna rengöra kamerahuset?

2: I såfall med vad?

(Jag vet att det INTE rekomenderas att själv rengöra kamerahuset.)

3: Rekomenderas det att man ska lämna in kamerahuset för rengöring tex 1 gång per år? Isåfall vart och hur mkt brukar det kosta?

Snälla jag behöver Er rådgivning, jag vill verkligen inte att mitt kamerahus ska dammaigen med svarta prickar som förstör bilderna.

Mvh/Patrik

Supernisse skrev:

Detta innebär att man ser små svarta punkter i sökaren när man ska fotografera. Det är något som kan få en att gå åt, jag hatar det, jag blir liksom nojig.

Tänk att det finns flera som jag... Jag hatar minsta lilla prick i sökaren. Jag har en analog kamera och brukar regöra spegeln och linserna med en speciell duk gjord för det ändamålet...

Re: Re: Rengöring av kamerahus?

Aviator skrev:
Tänk att det finns flera som jag... Jag hatar minsta lilla prick i sökaren. Jag har en analog kamera och brukar regöra spegeln och linserna med en speciell duk gjord för det ändamålet...

Än om man har en speciell duk så ska man vara mycket försiktig att putsa spegel & mattskiva, på min bladare så funkar det utmärkt att försiktigt blåsa ut damm med tryckluft på flaska (försiktigt & inte för nära!).

Ang. DSLR så vet jag inte om man vågar göra så...

Jo, jag gör det med ytterst försiktiga fingrar. Jag brukar försöka se efter var dammkornet ligger och därefter endast lägga duken ovanpå, då brukar det fastna...

Ok, när jag hade bladarhuset inne på service så visade reparatören vad putsning av spegel kan leda till, spegeln får blå skiftningar...

Oj, det låter inte så bra... Kanske jag borde putsa mer sällan och stå ut med de små prickarna.. Såg man skillnader med blotta ögat, och hurudan sorts rengöring och hur ofta hade den spegeln rengjorts, och går det att fixa eller är det bara att byta ut spegeln?

(Skall ännu tillägga att jag har ingen erfarenhet av att rengöra DSLR-kameror. Personligen skulle jag aldrig våga snudda i sensorn..)

Jag ska inte överdriva det hela men han ansåg att man ska röra spegeln så lite som möjligt, oftast så är det ju bara damm på den...

Som jag skrev tidigare så tycker jag att tryckluft på burk funkar bra. Man måste dock hålla munstycket långt ifrån spegeln (3-4 dm), detta eftersom den komprimerade luften är mycket kall när den kommer ut ur burken & i värsta fall kan spräcka spegeln!

Vissa säger att man bara flyttar runt dammet med luft men det tycker inte jag, jag gör detta några gånger om året & tycker det funkar perfekt.

Som jag tidigare skrev så har jag en känsla av att man inte ska använda luft i DSLR-kameror.

Re: Re: Aj aj....

JJ. skrev:
Javisst!!!
Strö bara salt i såren!*blänger* ;-)

Ledsen Jonas... Hoppas det fixar sig hos Canon, det du råkat ut för är något av en klassiker. Jag gjorde en liknande grej på spegeln på en Nikon nån gång på 80-talet, men det är klart att spegeln är ju enklare att rengöra än sensorn...

larsaz skrev:
Jag ska inte överdriva det hela men han ansåg att man ska röra spegeln så lite som möjligt, oftast så är det ju bara damm på den...

Vissa säger att man bara flyttar runt dammet med luft men det tycker inte jag, jag gör detta några gånger om året & tycker det funkar perfekt.

Jag borde kanske prova tryckluft, andra har även rekommenderat det... Har svårt att tro att dammet bara skulle flytta runt, enligt mig har damm en egenskap att flyga lite hit och dit...

Svarta punkter i sökaren...."hjälp"!

Har läst igenom ovanstående diskussion, den har ju dock inte varit aktiv på 1.5 år, så min undran är om någon har ett annat/nytt råd?, även en konstnads idee utifall en inlämning är nödvändig.

Tar jag bort mitt objective så ser jag inte "skräpet"med blotta ögat, men om man flickar up spegeln så ligger där film tunna "persienner", jag har en känsla av att något skräp nässlat sig in där...
Jag stör mig olidligt...
Akut upplysning bedjes.
Min digitala D-70, mår inte bra.
yoroshiku

Re: Svarta punkter i sökaren...."hjälp"!

Booie skrev:
Tar jag bort mitt objective så ser jag inte "skräpet"med blotta ögat, men om man flickar up spegeln så ligger där film tunna "persienner", jag har en känsla av att något skräp nässlat sig in där...

Mitt tips är att inte röra "persiennen"
Persiennen är kamerans slutare. Den är mycket ömtålig. Om slutaren behöver rengöras råder jag dig att lämna in kameran på service.

Arleklint!

Misstänkte att jag inte borde röra persinnerna, ytterst tacksam för ditt snabba upplysning.
jag ska gå idag och söka up tillförlitlig kamera doctor, hoppas det kan göras medan jag väntar, och att det icke är alltför kostsamt.

Mycket tacksam
/Miho

Tack för infot...

Det blir lite dyrt för mig, men jag överväger nog det änn att vara där och "försöka" själv.
Tack igen.
Miho

oj oj oj

Maximal otur låter det som.
Alltså min D-70 är endast 1,5 år old. men jag har inköpt den i Tokyo så garantin gäller endast där. för det andra så tar garantin repairs alldeles för lång tid. jag får väl lämna in den =(, prset är dock extremt högt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar