Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av Epson skanner V750 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerS

Medlem
(Vet inte om det är riktigt rätt forum, men det fanns inget riktigt klockrent ...)

Har en Epson V750 pro vilken har fått tugga igenom 25-30 tusen bilder. Som vanligt - med flatbäddsskannrar - så har skannerglasets undersida rengjorts regelbundet eftersom det är en nödvändighet för kvalitén.

Men, med tanke på att mycket av smutsen som avsätts på glasets undersida är av typ kondensation av emissioner från plaster och fett, bör det då inte vara så att det blir samma typ av påslag på alla glasytor? Alltså även på objektiv och speglar. Och i så fall måste bör väl även dessa rengöras? Och i så fall måste det ju gälla alla flatbäddare.

Jag har försökt få svar på denna enkla fråga av både Epson och deras servicepartner Infocare, men Epson svarar endast att jag ska kontakta Infocare och Infocare svarar inte utan vill att jag ska skicka in skannern för kostsam undersökning.

(Se mitt inlägg i forum "Butiker och Leverantörer")

Så är det någon som verkligen vet hur det ligger till?

da Capo-fråga

Hallå alla skannerproffs!!

Är det ingen som vet hur det ligger till med inälvsnedsmutsningen på en flatbäddare?

Hallå alla skannerproffs!!

Är det ingen som vet hur det ligger till med inälvsnedsmutsningen på en flatbäddare?

Jag skannar ett vitt papper och kollar att det är jämnt. Höjer man kontrasten ordentligt ser man lätt om det är streck och ränder i skanningen. I så fall lämnar jag in den för rengöring.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar