Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av CCD - hur ofta?

Produkter
(logga in för att koppla)

zkirtap

Aktiv medlem
Är på väg att ta steget upp till SLR och funderar en del kring det här med rengöring av sensorn. Förstår att det inte går att svara "exakt" men undrar ändå ungefär hur ofta man behöver lämna in kameran för rengöring?

Vad kostar det? Har hört siffror på allt mellan 1 000- 2 000 kr.Det känns som att det kan bli en ganska stor kostnad med tiden.

Hur mycket kan man rengöra själv? Hur gör man?

Tar ca 3-4 000 bilder per år och nästintill alltid i "renliga" förhållanden, dvs inga djungler eller öknar. Det är väl främst vid objektivbyte som man riskerar att få in smuts men som jag förstått det är slutan ofta (alltid?) lackerad och denna färg skavs av oavsett vilket ger en del smuts även om man aldrig byter objektiv.

De kameror som är aktuella är Konica Minolta 5D och Olympus E-500.
 
Vid behov.
Många objektivbyten = sensorrengöring...
Inga problem att göra själv - håll dig til luft och penslar(finns många trådar om) så har du en ren och fläckfri sensor.

MVH
Misster
www.photocrew.no
 
Jag inhandlade ett set Sensor Swab och rengör sensorn själv..Det är i själva verket väldigt lätt.Sensorn rengör jag när dammkornen blir alltför många och störande,kanske ett par ggr om året.Ibland hjälper det inte hur försiktig man än är-damm fastnar ändå förr eller senare på sensorn.Jag förstår inte varför man skall lämna in kameran för rengöring och betala hutlösa priser för nåt som är så enkelt att göra själv.
 
Under 2,5 år har jag klarat med en HAMA blåsbälg än så länge. Ingen våt metod har behövts alltså.

Hur ofta beror mest på miljön och objektivbytet. Allt från ett par gånger om dagen till någon gång på en månad behövde jag rengöringar.
 
Jag har aldrig rört sensorn med pensel eller liknande.

Om inte något exceptionellt inträffar så är det uteslutande små dammpartiklar som far omkring inne i kameran. Med hjälp av statisk elektricitet.

För att kolla ev. damm så gör jag så här:
Tag en bild mot en ljus vägg som är jämnt belyst och helt ur fokus. Överexponera ca ett steg (då syns kornen lätt)

Om det syns damm (prickar) på bilden så rengör jag så här:

*Kolla bruksanvisningen hur man öppnar spegeln för sensorrengörning.
*Håll kameran med öppningen nedåt så att dammet "ramlar" ur kameran.
*blås samtidigt försiktigt med en blåsborste eller blåsbälg. Tag bort pensel eller borste först. Du behöver inte köra in pipen så långt. Rör inte spegel eller sensor. Det finns ingen anledning att röra grejorna.

Upprepa kontroll och ev. blåsning till prickarna är borta på bilderna.

Damm på sensorn är inget problem. Det skräp som finns sitter mycket löst. Vätskor och mekanisk rengörning är onödig och kan skada sensorn.
 
Du klarar troligen all rengöring själv - inget svårt om du skaffar ordentliga grejor!

Normalanvändaren behöver aldrig lämna in för rengöring utan det fixar man lätt själv (har Nikon D70 och D100).

Jag rengör först när jag upptäcker någon fläck som stör, vilket blir sådär en gång varannan månad.

I 99% av fallen är problemet löst damm.

Du prövar först om du kan blåsa bort det med en gummiblåsa (typ en sådan man får ihop med öronsköljvätskan Revaxör från Apoteket, 15:- kanske). Håll kameran med objektivfattningen neråt så dammet trillar ur kameran när du blåser.

Om dammet inte försvinner med hjälp av blåsan är nästa steg borstar plus luft-på-burk.
Jag har borstar från Visible Dust, dyra med mycket bra. Laddas statiskt med med luft-på-burk från Clas Ohlson (AirDuster PRF 4-44, cirka 100:- + moms för 400 gram).
Finns exempel här på fotosidan då folk fått bra resultat med billiga penslar från konstnärsmaterialaffärer.

Blås absolut inte med luft-på-burk rakt in i kameran; luften är mycket kall och kan skada sensorn, ibland finns dessutom små vätskedroppar i luften och dem vill man inte ha fastsmetade på sensorn.
Blås heller inte med munnen, små salivdroppar kan då bilda prickar på sensorn. Snusfläckar är heller inte så kul att ha på sensorn...

Till de återstående (sällsynta) fallen då skiten inte lossnar med pensel behövs tyvärr den våta rengöringsmetoden.

Köp PecPad rengöringsdukar 100x100 (100 st för 99:- + moms) och Eclipse Optic Cleaner (125:- + moms för en liten flaska som räcker massor av år) från YFO.

Dessutom Sensor Swab spatlar avpassade för din sensorstorlek (595:-/12 st + moms vilket är ofattbart dyrt, sök här på fotosidan, det finns mycket billigare spattellösningar i någon äldre diskussionstråd, hittar den inte just nu). Sensor Swab-spatlarna av plast kan du, även om leverantören inte rekommenderar det, återanvända i all evighet.

Inget av det ovanstående är svårt eller komplicerat.

Ett förslag är att du skaffar rengöringsgrejor för det vanliga lösa dammet och lämnar in för de sällsynta fall när det krävs våtrengöring?!
Eller köp våtrengöringsgrejorna tillsammans med 2-3 av dina fotokompisar, förpackningarna ovan räcker många år.

Till slut, ett citat från Michael Reichmann på The Luminous Landscape:
"Don't spend your time being neurotic about dust. Clean it when it gets bad. Don't spend your life worrying about the odd spec of dust. Learn how to use the Spot Healing Brush and Clone Tools in Photoshop. Photographers have been dealing with dust on their negatives for 150 years. Just be glad that you don't have to "spot" every print, the way we used to."
 
Bra och informativt inlägg Bo Johnsson.
Den här tråden borde "klistras" nånstans i forumet eftersom damm på sensorn är den absolut vanligaste frågan som ställs i forumet.
 
Tackar för alla svar! Det verkar vara som vanligt, man oroar sig i onödan när det är saker man inte är så hemma på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.