Annons

Rengöra sensor i GBG

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Jag vet inte hur detta gick till men jag har en tråd eller hårstrå på min bildsensor. Det skumma är att den dök upp helt plötsligt utan att jag bytt optik eller liknande. Observera att detta inte är en crop, det är hela bilden.
Nu kommer jobbet att klona bort detta på ca 400 semesterbilder...
Min fråga är egentligen var man kan lämna in kameran för rengöring i Göteborg? Får man tillbaka kameran samma dag? Just nu vill jag inte vara utan kameran flera dagar men samtidigt så tar det alldeles för lång tid att klona bort smutsen på alla bilder.

http://static.flickr.com/76/208001242_7d7b0c05f7_o.jpg
 
Varför lämna in kameran för rengöring när du hur enkelt som helst gör det själv ?

Jag gjorde ren min D2Hs idag, det tog 10 sekunder att göra och min sensor var betydligt skitigare än din.

Jag använder VisibleDust pensel, men i ditt fall räcker det nog med att använda en Apoteksblåsa för ett par tior.

kent.
 
Zoso skrev:
Varför lämna in kameran för rengöring när du hur enkelt som helst gör det själv ?

Jag gjorde ren min D2Hs idag, det tog 10 sekunder att göra och min sensor var betydligt skitigare än din.

Jag använder VisibleDust pensel, men i ditt fall räcker det nog med att använda en Apoteksblåsa för ett par tior.

kent.
Well, jag har hört alldeles för många historier om folk som kladdat, spottat och repat sina sensorer. Jag låter hellre ett proffs göra rent sensorn än att jag riskerar förvärra saker.
På AE Fotoservice fick jag tillbaka kameran samma dag och det kostade 250:-. Helt ok för mig.
 
Zoso skrev:
Läs det här så slipper du kasta bort pengar i onödan i framtiden.

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

kent.
Onödan... ja, det finns ju folk som lämnar in bilen för oljebyte även om det är världens enklaste sak att göra själv.
Men jag tackar för länken, skall läsa igenom den när jag känner mig motiverad ;)
Hur är det egentligen med spegeluppfällningen? Nikon påstår att man behöver en transformator kopplad till kameran. Sant eller falskt?
 
stooss skrev:
Well, jag har hört alldeles för många historier om folk som kladdat, spottat och repat sina sensorer. Jag låter hellre ett proffs göra rent sensorn än att jag riskerar förvärra saker.
På AE Fotoservice fick jag tillbaka kameran samma dag och det kostade 250:-. Helt ok för mig.

Då kommer det att bli dyrt att ha digitalkamera för dig. Att blåsa rent sensorn med en gummiblåsa är en rutinåtgärd ungefär lika enkel som att byta objektiv och något man nog måste lära sig som digital-systemkamera-ägare. Särskilt som man måste blåsa rent den ganska ofta.

Men ta med kameran hem till mig - jag gör det för en femtiolapp. Eftersom det bara tar en minut blir timpenningen bra ändå ;-)

Katastrof-historierna har nästan fått karaktären av vandringssägner. Som vanligt när ny teknik kommer blir det fart på "råttan i pizzan".
 
Senast ändrad:
Enkelt?

Om det ändå kunde bara räcka med blåsbälgen för att göra rent sensorn.I mitt fall som resefotograf så är det ett rent elände att hålla sensorn ren.

Har köpt allt mer eller mindre på marknaden för det.
Om vi börjar med pec padsen tycker jag dom är värdelösa för dom luddar som fan,o jag vet man ska blåsa av efteråt med blåsan men ludden sitter ofta kvar ändå.
Sedan tar vi visible penslarna o butterflyen funkade i början skapligt sedan ska penslarna rengöras med speciella tabletter o sköljas i destillerat vatten osv.
Sedan har visible dust tagit fram speciella tops som tillsammas med den tillhörande vätskan ska fungera.Topsen är bra men vätskan tar inte bort smutsen lika bra som till exempel eclipse vätskan.

Så efter typ testad av marknaden av det mesta tillgängliga har jag kommit fram till följande.
Börja med blåsbälgen så allt som kan lossna blåses bort.
2.Ladda visible penseln o dra av sensorn med den.

3. Använd Eclipse vätska på topsen man bla kan köpa från Yfo för 30st(dom är bekklädda med tyg)
ps ett par droppar gnugga ej hårt.

Efter detta så är förhoppningsvis sensorn ren
om.....
du inte kommit åt sidoväggarna i huset för då har du fått svårare fläckar på sensorn o måste köpa speciellt medel för att få bort det.
Som ni förstår så kostar det en hel del att köpa allt detta så om man är amatörfotograf så skulle nog jag satsa på en blåsbälg o sedan lämna in kameran någon gång per år istället.
Sedan tycker jag det är en skam att inte kamerastillverkarna löser detta eller åtminstone tar fram grejor som funkar.
 
Jag kör Copperhillmetoden: spatel med Pec Pads och Eclipse. Nu har jag en viss erfarenhet av att rengöra optik i lasersystem men jag kan ändå inte påstå att det är speciellt komplicerat. Jag brukar få ett perfekt resultat efter en eller två pec pads och det luddar inte för mig. Det viktiga är att man bara drar pec paden en gång över sensorytan och inte faller för frestelsen att dra flera gånger "för säkerhets skull".

Tänk också på att göra det i en någorlunda dammfri miljö annars kommer det direkt in damm i huset. Torka av köksbordet med en fuktig wettex i ett nystädat kök och håll till där. Snabbt på med objektivet och titta inte närmare på sensorn efter rengöringen, det går ändå inte att se nåt med blotta ögat och det ramlar massvis med mikroskopiska hudflagor från huvudet.

Finns att köpa här:

http://tinyurl.com/eophd

Kan rekommenderas, jag beställde på en tisdag och fick paketet med posten på fredagen.

Johannes
 
Re: Enkelt?

snap skrev:
Om det ändå kunde bara räcka med blåsbälgen för att göra rent sensorn.I mitt fall som resefotograf så är det ett rent elände att hålla sensorn ren.


Men i normalfallet handlar det ju om dammkorn (som i stoos fall) och då räcker ju oftast vanlig blåsbälg. Men visst - är det smuts som fastnat på sensorn hjälper förstås inte en gummiblåsa.
 
Slowfinger skrev:
Katastrof-historierna har nästan fått karaktären av vandringssägner. Som vanligt när ny teknik kommer blir det fart på "råttan i pizzan".
Det räcker att läsa på detta forum för att hitta riktiga katastrofer. Tekniken är väl knappast ny men eftersom marknaden exploderat de senaste åren så måste ju andelen klantar ökat en hel del ;)

En del säger tejp men du säger blåsbälg, vem skall jag lita på? Skämt åsido, jag kommer förmodligen att skaffa en bälg inför nästa resa eftersom det kan vara svårt att hitta seriösa verkstäder när man reser. Men då vill jag ha kunskap om rengöringen istället för att prova mig fram som många gör.
 
stooss skrev:
Hur är det egentligen med spegeluppfällningen? Nikon påstår att man behöver en transformator kopplad till kameran. Sant eller falskt?

Om du menar för att fälla upp spegeln och öppna slutaren för rengöring, både och, på D2X och D2Hs husen behöver du en strömförsörjare om du vill göra det på ett säkert sett, annars går det att göra i bulb läge med en fjärrutlösare, men då är sensorn laddad och kan då dra åt sig damm pga statisk elektrisitet.

På övriga Nikon kameror behövs inte strömförsörjningen.

Btw! Kommande firmware kommer fixa så man slipper använda strömförsörjningen på D2X och D2Hs.

kent.
 
Fick damm på sensorn på min nya D200 efter ett par veckor. Åkte till Nikon och de var väldigt hjälpsamma. Han använde bulb så att sensorn skulle bli statiskt laddad då tror jag inte på.

Dock hade jag ett annat dammkorn på sensorn redan innan jag kommit hem så då blåste jag bort det med en gummituta som Nikonkillen sa.

Under resor har jag förstått - som många påpekar här - att rengöring av sensorn kommer att bli en framtida standard syssla ungefär som att byta optik. Från början hade jag väl inte tänkt mig att ge mig på att rengöra sensorn själv - men jag har varken tid eller råd att besöka en Nikonverkstad en gång i veckan.

Kom precis hem med 400 bilder från en tur i en nationalpark - dammkorn på sensorn uppe i himlen gör att inte en enda bild är användbar - nu ska jag söka på forumet om sätt att ta bort det i datorn :)

Nikonkillen påpeka också att det sitter en glasskiva över sensorn som man inte skadar så lätt.
 
Havet skrev:
Kom precis hem med 400 bilder från en tur i en nationalpark - dammkorn på sensorn uppe i himlen gör att inte en enda bild är användbar - nu ska jag söka på forumet om sätt att ta bort det i datorn :)
Tips: Använd lagningspenseln i PhotoShop. Jag har precis gått igenom lika många bilder med lagningspenseln, den fungerade på 90% av bilderna. Resten krävde kloningsverkyget.
 
Går det att använda en "antistatpistol" mot sensorn innan man använder en blåsbälg?

Jag har en som jag tidigare använt vid hantering av dia och negativ och vid rengöring av vinylskivor.

Någon risk med detta??

Den är supereffektiv när det gäller att bli av med statisk elektricitet....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.