Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra objektiv invändigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas A

Medlem
Hej!

Jag undrar om det är möjligt att rengöra ett Canon 28-105mm 1:3.5-4.5 invändigt?

Som ni kan se på den bifogade bilden så finns det ett stort dammkort innuti linsen.

Hur gör man för att lättast montera isär objektivet för att kunna rengöra?

/Andreas
 

Bilagor

  • kopia av img_8032.jpg
    kopia av img_8032.jpg
    20.4 KB · Visningar: 3,230
Måste först fråga, Syns damkornet på bilderna du tar = måste det bort?... isåfall kan jag bara ge dig hänvisning efter egen erfarenhet, jag skruvade isär mit canon ef 28-105 genom att börja med skruvarna som sitter i fattningen 5st tror jag det var, sedan arbetade jag mig neråt, men hör upp jag ångrade mig efter första lagret efter "skalet" dvs efter att demonterat ett kretskort med ca 3 flatkablar & den första lilla linse (ifrån kameran sett)... det är inte lätt att montera isär men svårare att få ihop... vill/måste du ändå göra det så börjar du alltså med skruvarna i fattningsändan...

Lycka till
 
Av någon anledning syns inte dammkornet så tydligt som man skulle kunna tro. När man kikar in i objektivet är dammkornet verkligen stort.

Objektivet är inte mitt utan jag har lånat det av en bekant. Objektivet är väl använt men hur det kommer in så stora grejer vet jag inte. Jag måste prova att fota lite mer med objektivet för att avgöra om det är något som stör.

/Andreas
 
Andreas A skrev:
Av någon anledning syns inte dammkornet så tydligt som man skulle kunna tro. När man kikar in i objektivet är dammkornet verkligen stort.

/Andreas

Jo, man ser det ;)

Man kan ju undra hur det kommit in bara? Dagens objektiv ser ju nästan heltätade ut, så det är lite mysko att så stora bitar kan hamna inuti tycker jag..

// Jocke
 
Andreas A skrev:
Av någon anledning syns inte dammkornet så tydligt som man skulle kunna tro. När man kikar in i objektivet är dammkornet verkligen stort.

Man ser aldrig damm i objektivet på bilderna. Inte heller skrapmärken kommer att synas, men med ett sådant stort korn kommer Du att tappa en hel del kontrast. Bilderna blir mycket flummigare än utan kornet.

Lämna in objektivet. Jag har aldrig mekat själv med autofokus objektiv, men däremot en hel del med manuella. Troligtvis behöver Du en hel del specialverktyg och fixturer för att få ihop det igen, så det är ingen idee att ge sig på den själv.

Volker
 
Om du vrider på zoomringen så att det bakre elementet flyttas in i objektivet bildas en öppning mellan bakre linspaketet och bajonetten. Därifrån är det öppet hela vägen fram till främre elementet där smutsen antagligen sitter. Jag skulle provat att blåsa försiktigt där för att se om skiten åtminstone flyttar på sig innan jag började med någon nedmontering.

Men som andra sagt, syns det inte på bilderna så skulle jag inte bry mig om det.

Staffan
 
Joakim A skrev:
Jo, man ser det ;)

Man kan ju undra hur det kommit in bara? Dagens objektiv ser ju nästan heltätade ut, så det är lite mysko att så stora bitar kan hamna inuti tycker jag..

// Jocke

Det kanske redan fanns inuti...kan vara ett hyvel- eller borrspån som lossnat.
 
Det är likadant i mitt 28-135... Fullknökat med damm o skit i hela objektivet, men det syns inte på bilderna som tur är... Men det är inte mindre irriterande för det... Ser för illa trist ut! Tror dock tyvärr att det är nåt man får räkna med.

Tacka vet jag hederlig damm & sköljtät L-optik =o)

En rengöring och genomgång hos Canon är nog att föredra. Kostar inte mer än en tusenlapp och då är det ju ett halvårs garanti på jobbet också.

Mvh /Peter
 
Fixat!

Nu har jag fixat lite. Det hjälpte inte att blåsa med gummiblåsa. Efter att ha gett objektivet en stöt vänligt men bestämmt så har nu skiten flyttat sig från linsen. Skiten ligger troligtvis kvar i objektivet och får ligga där.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.