RichSwe skrev:
Hej,
Hur känslig är modern optik för putsning egentligen? Tänker då främst på Pentax nya kameraoptik. Man har hört liksom att en del anser att optiken är förstörd om man en gång har använt putsduk... då tänker jag att detta kanske gällde äldre optik men inte modern.
Tänker jag rätt?
Det ska i så fall vara väldigt gamla objektiv. Går vi tillbaka till när antireflexbehandlingen uppfanns strax före andra världskriget (först hos Carl Zeiss i nazityskland där den hemlighölls av militära skäl, och sedan av amerikanskan Katharine Burr Blodgett) så var den nog väldigt ömtålig och troligen är det detta som gett upphov till den envisa myten om att antireflexbehandling är så oerhört känslig (att myten fortfarande lever får vi nog "tacka" UV-filtersäljarna för misstänker jag
Hur länge den varit hård och hållbar vet jag inte exakt, men när jag fick glasögon för ca 40 år sedan var den i alla fall tillräckligt oöm för att kunna putsas flera gånger om dagen utan några andra extra försiktighetsåtgärder än sunt förnuft (inga sandiga putsdukar
Kan du putsa ett par vanliga glasögon så kan du utan tvivel putsa linserna på ett objektiv utan minsta risk. Det är visserligen tänkbart (jag har inte gjort några seriösa tester) att antireflexbehandlade glasögonglas är ännu lite reptåligare än objektiven men det spelar ingen roll, det viktiga är att objektiven med "normal försiktighet" och "sunt förnuft" är helt ofarliga att rengöra.