Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra fokuseringsskivor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

Jag har stört mig på en sak på min kamera, det verkar som om den förra ägaren till kameran har försökt att rengöra fokuseringsskivan och lyckats få dit ett fingeravtryck. Det syns inte tydligt föräns man bländar ner eller sätter på ett avtonat gråfilter. Finns det något lyckat sätt att rengöra skivan eller måste jag köpa en ny? :mad: Det är ju inte helt gratis...

använd T-doja

Jag har själv, med lyckat resultat, gjort rent sökarskivorna med hederlig gammal T-sprit (T-röd).
Det påverkar ju dock ändå inte resultatet om du inte skulle få bort avtrycken. :cool:

Det påverkar alltså inte den matta sidan där avtrycket är? Är rädd att jag göra skivan helt oduglig istället för att ta bort ett litet avtryck! :confused:

Jag var lite gambler och provade och det funkade perfekt med 96%ig sprit och topps, rent och fint igen. Tack för rådet :D

/malm

Skivan är av glas så den tål det mesta. Det bästa är om man kan ta bort skivan för rengöring, men akta spegeln. Tänk inte ens tanken på att vidröra den... Det brukar finnas speciella verktyg att ta bort mattskivan med. Låt helst en verkstad fixa rengöringen. Det kostar nog inte så mycket.

Linmajon skrev:
Skivan är av glas så den tål det mesta.

Nej skivan brukar vara av plast och tål inte vad som helst. En kollega till mig försökte rengöra sin med någon kemikalie, minns inte vilken, med resultatet att han fick lämna in kameran till verkstaden för byte av skiva.

Nåja, spriten funkade utmärkt till min F90x så nån verkstad slipper jag blanda in :)

ajajaj, stackars sökarskiva.
Nikons gamla skivor som passar F och F2 är av plast och undersidan är extra känslig.

mm_smurf skrev:
Vet nån hur man tar ut fokuseringsskivan på en Canon EOS 5?

Med ett verktyg som medföljer fokusseringsskivan, tror jag. Annars om man är försiktigt så sitter det en fjädrande spärr mitt i på framkanten av mattskivan...tror jag visst..bör inte ha ändrat designen sen EOS 600 an..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar