Annons

rengöra bländarlameller på M42-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Olja på bländarlameller är ju inget ovanligt fenomen. Kom över en kamera med M42 standardgänga, en rysk 80-tals kamera, Zenit 11. Köpte den på loppis för inte så länge sedan. Var egentligen optiken jag var mest intresserad av, Helios 44M-4, 58mm/2,0. Lär vara en Zeiss biotar-kopia. Tänkte använda den på min Fujica St 701 som jag tyvärr inte har någon normal till.

Men bländaren på optiken kärvar. Frågan är om jag ska våga skruva isär optiken? Gäller ju att få ihop den igen. Och med vilket lösningsmedel rengör man kärvande lameller?
 
Nu är Helios 44M-4, 58mm/2,0 ett mycket billigt och lättillgänglig objektiv och det är troligen inte lönt att rengöra lamellerna på den om det inte är så att du vill öva på ett billigt objektiv.

Du köper det "nytt" för under 10-40 USD....
 
Jo, jag vet att det finns gott om annan optik till min kamera, till billig peng. Var mest nyfiken, om det trots allt skulle gå att fixa den.
 
Var inte rädd för att testa - jag har plockat isär några gamla M42 objektiv, men tror inte att jag plockat isär just Helios 44án, men se det så - pajar du den så behöver du inte gråta eftersom ett nytt kostar dig en dryg hundralapp :)
 
Att jag är lite sugen på att fixa optiken beror också på att det är en realtivt ny optik i bra skick, det är den automatiska varianten av Helios, (44M-4). Mig veterligt finns det många Helios 44 med bländarförval. Men den jag har är av senare datum och överträffas väl bara av varianten med multi-coating?
 
Tror att det stämmer, jag har "tappat bort" mina båda heliosar irriterande nog - saknas en M42-EF adapter också, måste ha lånat ut dem till någon som gillade dem... Jag har iofs bättre objektiv, men man måste ju ha minst en Helios för charmens skull ändå!

Läge att E-baya hem ett nytt!
 
Hej !

Ingen som helst erfarenhet av Helios, men av en del OM-optik.
det är i princip bara att skruva på, (isär alltså), det är ibland värre att sätta ihop.

Se till att ha stabila verktug som linsnycklar, har för mej att det fanns lite tips och ideer någon annastans i forumet.

Försök att ha en sprängskiss av optiken till hand, det kan verka otroligt , men det är ibland inte självklart åt vilket håll en lins ska ligga. en blås för att damma av med och dukar att torka rent med, små osynliga dammkorn kan bli stora inuti optiken.

Undvik att bländaren ramlar isär, det finns trevligare sätt att bli tokig av, Aceton eller kem ren bensin funkar bra att tvätta lameller med.
Linskanter kan svärtas med tuschpenna (permanent), Humbrol matt svart till övriga ytor, ev borde det gå att svärta bländarlameller med nån sorts kemisk "vapensvärta" har dock ej prövat.

//Magnus
 
Tack för denna praktiska information, från dig som verkligen varit inne i optik och skruvat. Bländarlamellerna rengörs alltså med topz, utan att man delar på lamellerna - är det rätt uppfattat? Kan man vara säker på att det blir tillräckligt rent då? Så att inte problemet återkommer.
 
Lönar sig ibland att skriva trådar här - jag har fått mitt Helios H44-6 återlämnat - av artighet nämner vi inte några namn här. Tackar tackar!! :)

Hur gick projektet förresten? Några bilder ifrån jobbet?
 
Jag moddade upp denna också - om någon är mycket rädd för hur man gör det så lade jag upp lite bilder på hur man lämpligen löser detta (inget M/A omkopplare på Helios 44)
 
Tack för denna praktiska information, från dig som verkligen varit inne i optik och skruvat. Bländarlamellerna rengörs alltså med topz, utan att man delar på lamellerna - är det rätt uppfattat? Kan man vara säker på att det blir tillräckligt rent då? Så att inte problemet återkommer.

Jag har en stor Zeiss 180/2.8 med olja i lamellerna. Jag har gjort rent säkert närmare 10 gånger med tops, men oljan kommer tillbaka. Nästa gång jag ger mig på den så måste hela paketet ut. Har jag tur så går det att lägga hela bländarpaketet i nåt starkt, har jag otur blir det lamell för lamell.... I så fall är det väl kanske 50% chans att man får ihop dethela igen.
 
Aj, då. Jag misstänkte att det kan vara svårt att få "problemet helt ur världen". Jag hade en gång en Mamiya Nc1000s, småbildskamera, med just det här problemet. Och hag har för mig att det återkom, trots att jag skickade in den på service hos någon firma.
 
Jag har en stor Zeiss 180/2.8 med olja i lamellerna. Jag har gjort rent säkert närmare 10 gånger med tops, men oljan kommer tillbaka. Nästa gång jag ger mig på den så måste hela paketet ut. Har jag tur så går det att lägga hela bländarpaketet i nåt starkt, har jag otur blir det lamell för lamell.... I så fall är det väl kanske 50% chans att man får ihop dethela igen.


Att plocka ut hela paketet är nog det enda som fungerar, bada skiten i kemiskt ren bensin så ska du nog se att det löser (haha!) sig.

Om det kärvar efter det pga att det är för tort så får man mycket försiktigt olja de delar som ska vara oljade...men akta dig för att få för mycket...annars på du börja om.
 
Hej !
Troligtvis kommer oljan från snäckan/avståndsinställningen av
att fettet delar sej.

UNDVIK att ta isär gänhalvorna, försök bara att torka rent.
Ingen tops eller nått som kan fastna/tråda av sej.

Vad man sen ska ha för sort smörja som både är mjuk, ej torkande, temperaturstabil, smiter inte iväg och inte delar sej vet jag inte, men uppenbarligen finns det sådan, någon som vet ?
 
Hej !
Troligtvis kommer oljan från snäckan/avståndsinställningen av
att fettet delar sej.

UNDVIK att ta isär gänhalvorna, försök bara att torka rent.
Ingen tops eller nått som kan fastna/tråda av sej.

Vad man sen ska ha för sort smörja som både är mjuk, ej torkande, temperaturstabil, smiter inte iväg och inte delar sej vet jag inte, men uppenbarligen finns det sådan, någon som vet ?

Att bara torka av är ingen ide, man måste göra helt rent, annars kommer det smygande tillbaka mycket fort (man kommer bara åt att torka av en förhållandevis liten yta av lamellerna...och upphängningen kommer man inte alls åt).

Jag har testat med Litium-fet, specarna för det verkar logiska och än så länge fungerar det. Fokuseringen ger lite mer motstånd än orginal men det är bara positivt i mina ögon då jag är allergisk mot lynniga fokusringar.
 
Hej !
visst är det så, men en del gängor är mer eller mindre omöjliga att sätta ihop.
Undvik silikonfett, det har en tendens att "smita" iväg och kan ge beläggningar på linsytor.

//MW
 
Jo, vissa är lite knepiga att få att ta gäng, vissa har man fått sitta med i 20 minuter...men tålamod krävs för alla sådanna här grejer, annars går det snabbt åt pepparn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.