Annons

Ren mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla.

Jag arbetar som filmfotograf, och håller nu på med ett specialbygge till en filmkamera.

Iden går ut på att filma av en mattskiva, och då behöver jag en helt ren mattskiva, altså inga prismor streck eller andra graveringar.

Jag vet att nikon har sin D-skiva, men jag skulle helst vilja ha en mellanformatare.
Vad har jag för alternativ? finns det olika ljuskänslighet på "rena" mattskivor.
Är det nån som vill sälja?

Tacksam för all info.
Andreas Wessberg f.s.f

Tack för tipset, låter ju lovande. Men var får jag tag på carburundum eller vad det hette?

Sen undrar jag om det verkligen kan bli tillräckligt jämt slipat, det låter på något sätt för enkelt, allt brukar ju annars alltid vara så komplicerat!

Carborundum kan du få tag på hos en biltillbehörs försäljare. T.ex Mekonomen, Biltema.
Carborundum är ventilslippasta.

Äldre kameror brukar ha en slags blästrad mattskiva. Nyare har oftast en yta slipad som mikroprismor. De blir mycket ljusstarkare men är nog omöjliga att göra i köket...

Matterat planglas (=blästrat) finns att köpa hos vilken glasmästare som helst.
Med den storlek diu behöver så är det väl bara tillskärningskostnaden som bör bli nämnvärd.
Detta kan kanske bli för "grovt", när det gäller matteringen, men med tanke på den ringa kostnaden är det kanske värt ett försök.

/Lars

Inte så enkelt

Tyvärr visade det sig att lågbudget alternativen tillverka själv och köpa matterat planglas inte fungerade.
Resultatet blev i båda fallen för mörkt och grovt, jag får återgå till planen att köpa en ren mattskiva.

Någon som har tips eller vill sälja en bra ljusstark mellanformatare alt. småbild mattskiva??

Andreas

Det finns ett företag som ligger långt framme, Minolta.

Kolla med en Minolta accumatte skiva i Hasselblad.

Mycket ljusstark och med jämn belysning över hela skivan, inga synliga fresnellinser.

Lycka till
Carl

Man kan göra en mattskiva av glas/plexiglas som man tejpar matt tejp på. Det blir mycket finkornigt. Tyvärr måste man lägga många tejpremsor sida vid sida om man ska ha den bredare än ett par centimeter.

Hej Andreas!

Du har även möjligheten att höra dej för hos någon av proffsbutikerna (Kameradoktorn, YFO etc) om dem har någon mattskiva till en storfomatare. Du skriver inte vilken storlek mattskivan till ditt kamerabygge ska ha. Men 18x24cm ska väl inte vara helt omöjligt att kunna beställa hem om nu budgeten tillåter.

Dock är det vanligt förekommande att det finns referenslinjer till mattskivorna på storformatskamerorna men man kan slippa det på en del av dessa.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar