Annons

Remote Controller (fjärrutlösare)

Produkter
(logga in för att koppla)

hannaporshammar

Avslutat medlemskap
Hej hopp

Jág har en fråga som det skulle vara super bra om jag fick svar på. Det är såhär att jag äger en Nikon D300s och har precis köpt en trådlös fjärrutlösare, med namn ML-L3. Det medkomm ingen liten instruktionsbok eller dyligt och kan inte hitta mer än att den ska funka ihop med min kamera i kamerans info bok.

Någon som vet hur man ska göra?

Väldigt tacksam för svar så fort som möjligt :)

kram Hanna Porshammar

Nu måste jag tyvärr vara lite tråkig...
Den fjärrkontroll du köpt passar inte till D300s så en eventuell instruktion känns inte så meningsfull. ;)

Attans

Amen tusan da :D då får den åka tillbaka till butiken då.. Vet du vilken slags remoter som funkar till d300s då? :)

Tittade runt lite efter information och så lyckades jag få fram lite. Såhär står det på en hemsida med info om D300s. " Övrigt :
Fjärrkontroll Föreslå ändringNej Medföljer ej, men Nikon ML-L3 kan köpas separat " ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=693306 )

Så som jag fattar det så ska det funka att ansluta ML-L3 remotern till D300s.
Någon som vet lite mer ingående info? Fick som svar ovan att den remotern inte funkar till D300s men varför står det då så på info sidan på prisjakt?

Väldigt väldigt tacksam för svar gott folk :)

mvh Hanna P

Prisjakt har fel:
http://www.nikonusa.com/Nikon-Produ...#tab-ProductDetail.ProductTabs.CompatibleWith

Ser du någon D300/D300s där? ;)
Den modellserien och uppåt saknar helt enkelt IR-mottagare eftersom Nikon bestämt att de som köper dessa modeller har andra krav på funktionalitet och/eller har större betalningsförmåga.

Tyvärr är det så att Nikons egna trådlösa modeller som passar till D300s befinner sig i en helt annan prisklass. Det finns t ex en ML-3 (utan extra L). Gemensamt för alla fjärrkontroller för de dyrare kamerorna är mig veterligen att man kopplar in en kabel/mottagare i 10-pinskontakten på framsidan av kameran. Sedan brukar det finnas allsköns piratvarianter på eBay, men jag vågar inte varken rekommendera eller avråda från någon av dem. Vidare så finns det mer kända lösningar, t ex PocketWizard.

Frågan är om du bara är ute efter att kunna köra bulb eller att utlösa kameran på ganska kort avstånd? I så fall kan du köpa en piratkabelfjärr som inte kostar särskilt mycket (orginalet kostar klart mer, men håller eventuellt längre...). Så har jag gjort för jag hade nästan ändå bara fjärren (hade ML-L3 till förra kameran) för att köra långa exponeringar och utlösa kameran utan att råka skaka den.

Tittar

man på tex Scandinavian Photo så finns tyvär inte D300s listad över vilka kameror som ML-L3fungerar på. Det troligaste är att de har rätt.

Titta på deras hemsida så kan du se vilka som fungerar till din kamera.

Varför Prisjakt väljer att publicera fel text vet jag inte, men de har ju rätt mycket information så att fel smyger sig in är väl inte så konstigt.

Okej :) tack så mycket för era svar. Jag tänkte endast använda fjärren när jag har mitt 70-300 sigma objektiv ikopplat på stativ för att slippa avtryckar skak. Känner ju att remotern inte behöver vara trådlös, funkar lika bra om man kopplar in den i den 10-poliga trådlösarkontakten.

Är en ML 3 att rekomendera då? och hur vet man vilken "piratkopia" som funkar till kameran? Står det vilka kameror som dem är kompatibla med på hemsidorna ?

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar