Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Remote control kontakt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Toste

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan få tag på lös kontakt som passar till remote control uttaget på Canon N3/EOS3/1V/D30. Det är en 3-polig kontakt, jag vet inte om det är en standardkontakt eller om det bara är Canon som har den. Jag tänkte koppla in en trådlös fjärrutlösare som jag använt till en Minolta kamera. Alternativet är att köpa en ny fjärrkontroll för 600 kr och klippa av sladden..:eek:
 
Till min eos 50 var det en 2.5 mm stereo plugg som passade så det borde va samma till din kamera. Alltså en mm mindre än en vanlig hörlurskontakt. Om jag inte minns fel så köpte jag min på clasolsson eller om det var på Expert. Brukar inte va så lätt att hitta en men titta runt bland kontakthyllorna på lite olika butiker så hittar du säkert en.

Kolla in på:
http://home.dsp.net/~chantal/remoteControl.htm
Där finns ett kopplingsschema också.
 
På en del Canonmodeller är det nog en stereoplugg som du säger Magnus. Men på just N3/EOS3/1V/D30 är det en annan kontakt typ den Oskar har hittat.
 
Det om det var ett gammalt inlägg så undrar jag någon fått tag på kontakten.
Det är väl samma på EOS 10D.
Den vänstra på bilden.
bra.jpg
 
Är det någon som kom på att köpa kontakten som reservdel, glöm det.
770 Kronor för en kabel och kontakt, fy Canon.

Bert
 
Jag har ju inte så värst avancerade behov så jag har fixat till en trådutlösare till min D30:a. Det enda som vållade lite huvudbry var själva kontakten till kameran. Jag kannibaliserade en kontakt som används bl.a. i datorers fläktar.

Själva konfigurationen är polerna kl. 12 och 8 (på min kamera).

En tejpbit fixar låsningen till kameran.
 
Det blir inte alltid som man tänkt, det blev en kabel från MK-Elektronic Scandinavia AB (96 Kr)och en byggsats, tvåkanals ir-styrning från elfa och jag kan fjärrstyra min kamera.

Bert
 
Bert,

Finns det möjlighet att få ta del av en lite mer omfattande beskrivning till hur du gick tillväga.. Typ en enklare bygganvisning.
 
Vet inte vad du funderar över.

Dom två byggsatserna som det byggs av har jag modifierat mottagaren och bytt ut reläerna till Elfa nr 37-462-11 bara för att det reläet som följer med kräver minst 9 volt spolspänning.
Låda 50-211-67 som jag fick modifiera lite för att passa kortet.
Att själv bygga sändare och mottagare lär knappast löna sig, det största problemet är att den är byggd med en programmerbar krets (PIC)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.