ANNONS
Annons

Rem till långa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunoE

Medlem
Hej!
Jag har en sony A7II som ju är ganska liten och därför klarat mig med vanliga enkla kameraväskor. Nu har jag dock skaffat mig en Tamron 150-600, en tung jätte-bazooka! Men det jag vill använda den till är att prova lite djur-fotografi och det är lite svårt med mina tidigare "små" objektiv. Det är Tamronen dock utmärkt till!

MEN jag vill kunna bära runt på den lätt tillgängligt i skog och mark utan att ha den i handen hela tiden (vilket är det jag gjort hittills). Ryggsäck skulle säkert vara bra om man går längre sträckor men jag vill ha den när tillhands.
Var och provade en Black Rapid idag men blev inte helt övertygad. Det känns som att den funkar för lite mindre objektiv och större kamera, men jag kommer bli irriterad på att ha min bazooka hängande och slängande på höften. Hänger man den istället i en vanlig nackrem stutsar den runt på magen...

Hur gör bär ni stora tunga objektiv på era kameror?

Hmmmm

Hej!
Jag har en sony A7II som ju är ganska liten och därför klarat mig med vanliga enkla kameraväskor. Nu har jag dock skaffat mig en Tamron 150-600, en tung jätte-bazooka! Men det jag vill använda den till är att prova lite djur-fotografi och det är lite svårt med mina tidigare "små" objektiv. Det är Tamronen dock utmärkt till!

MEN jag vill kunna bära runt på den lätt tillgängligt i skog och mark utan att ha den i handen hela tiden (vilket är det jag gjort hittills). Ryggsäck skulle säkert vara bra om man går längre sträckor men jag vill ha den när tillhands.
Var och provade en Black Rapid idag men blev inte helt övertygad. Det känns som att den funkar för lite mindre objektiv och större kamera, men jag kommer bli irriterad på att ha min bazooka hängande och slängande på höften. Hänger man den istället i en vanlig nackrem stutsar den runt på magen...

Hur gör bär ni stora tunga objektiv på era kameror?

Men är verkligen en 150-600 något man bär omkring "skjutklar" ? Tar man den inte i ryggsäcken fram till gömslet eller obsplatsen? Känns väl stort att knalla omkring med

När du provade Black Rapid, skruvade du då fast den i kameran eller objektivets stativfäste?
Jag tycker det går utmärkt att ha Black Rapid fastskruvad i Tamron 200-500 och gå omkring, för min del har det då suttit en Sony a57 monterad på objektivet.
Har dock en hand på objektivet/kameran när jag går så de hänger stadigt.

Sjävlklart bära

Tamronet går utmärkt att bära runt med en black rapid. Se bara till att justera det bakre stoppet så glider paketet inte glider så mycket i sidled/bakåt. (en klämma som sitter på remmen och kan justeras). BR går utmärkt att använda också ned ryggsäcken på - Till skillnad från Peak design.

Ja, jag flyttade runt den lite: hände den i kameran, adaptern eller objektivet, men inget av det kändes klockrent. Att hålla en hand på kameran skulle funka fast då är den mer ivägen tänker jag.

Och visst är det inte optimalt att vara skjutklar hela tiden. Grejen är att gillar att röra mig och sitter inte i gömslen (även om det här objektivet kanske gör sig bäst så). De gånger jag ser djur är oftast när jag går även om, det skall erkännas, det antagligen blir mest bilder på rumpor när djuren sticker...

Surfade en massa igår och hittade en peak design där man kan sätta ena änden i det vanliga remfästet och det andra i stativfästet. Kanske gör det att kameran hänger mer still?? Men typiskt nog har de inte den på scandinavian, så jag kan inte testa i butik!

Jag har ett Sigma 150-500 mm och den går tyvärr inte att fästa i en Black Rapid på något vettigt sätt. Den rem som följer med fungerar dock tillfredsställande. Att ha den hängande på höften (eller snarare bakom rumpan) är inget problem såvida man inte ska springa, klättra eller ägna sig åt några andra stunt.

Surfade en massa igår och hittade en peak design där man kan sätta ena änden i det vanliga remfästet och det andra i stativfästet. Kanske gör det att kameran hänger mer still?? Men typiskt nog har de inte den på scandinavian, så jag kan inte testa i butik!

Jag har en rem från Peak Design (Slide) som jag brukar använda precis som du beskriver. Dvs, fästa ena änden av i kamerahuset och den andra i stativfästet på mitt 70-200 objektiv. På så sätt kan jag få kameran och objektivet hängandes horisontellt bak i svanken på min rygg vilket gör det mycket bekvämt att gå omkring med kamera inkl batterigrepp och stort objektiv.

Ska ni skaffa Peak Designs remmar så se dock till att köpa de uppdaterade versionerna där de har bytt ut öglan i snabbfästena till "Dyneema" fibertråd. För mig höll en av den tidigare versionen av fästet på att gå av då Peak Designs eget stativfäste hade tuggat sig igenom öglan.

Finns det remfästen på objektivet? Jag har gått mycket med Canons 500. Rem fäst i objektivet och en stadig rem tvärs över bröstet där jag skjuter in stativfoten. Otroligt härligt att kunna röra sig i naturen med skjutklar utrustning.

Precis, finns det inga remfästen på optiken??
Jag använder den kraftiga rem som följde med optiken (Canon 500) och i den bär jag
även ett monterat monopod. Inga problem att gå i timtal med denna kraftiga rem.

Mitt råd blir att skaffa en kraftig och välgjord rem.

Bilagor

• NEX5N.SCR.2012-09-30.02826.Angarn.jpg
    NEX5N.SCR.2012-09-30.02826.Angarn.jpg
    588.9 KB · Visningar: 180
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar