Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Relativ justering av exponering av många foton i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

cukaldo

Aktiv medlem
Hej!

Finns det något sätt att göra en relativ justering av exponeringen samtidigt på många foton i Lightroom?
Att använda synkronisera fungerar inte eftersom då sätter man samma absoluta exponering på samtliga bilder.
Jag vill till exempel kunna öka exponeringen +0.5 steg på samtliga bilder från respektive fotos absoluta nivå.

Någon som har bra idéer?

Det är väl exakt det synk gör? Att bilderna sedan är olika exponerade är inte LRs "fel", det beror ju på motivet o hur det är exponerat.

Det är väl exakt det synk gör? Att bilderna sedan är olika exponerade är inte LRs "fel", det beror ju på motivet o hur det är exponerat.

Nej, synkronisera ställer exponering (-skompenseringen) i LR på samma värde.
Och orsaken till att jag vill ändra alla relativt är att jag i första hand inte lyckats få en jämn exponering utan behöver först försöka få till en "jämn" exponering. Då blir det absoluta värdet olika på de olika fotona. Därefter vill jag experimentera med att höja och sänka exponeringen på samtliga foton. Och då funkar inte synkronisera.

Blev det något klarare?

Jag börjar precis lära mig LR och du kommer säkert få ett bättre svar; men du ska kunna skapa en "preset". Googla hur man gör och sen ska det bara vara att applicera... tror jag :)

Tror att jag hittat hur man kan göra.
I Biblioteksmodulen kan man med snabbframkallning öka/minska exponeringen på de foton man valt med +-1/3-steg eller +-1 steg. Det verkar fungera.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto