Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommenderat pris på porträtt-jobb

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Jag har, på begäran från en närstående släkting, att ta porträtt-bilder på deras barn, dels en och en och grupp-bilder.

Nu vill vederbörande få veta vad man ska betala mig för jobbet och jag är jätte-osäker då jag aldrig gjort detta tidigare (tagit betalt för jobb).

Utöver detta har dokumenterat deras borgerliga bröllop både med video (vid vigseln) och festen med stillbilder.

Nu är det tänkt att jag ska skriva en "samlingsfaktura" på rubbet och så här har jag själv funderat:

För själva porträtt-jobbet kan kanske typ 500 vara skäligt och kopiorna till själv-kostnadspris.
Till det då video-dokumentationen (som sedan ska kopieras till VHS/DVD) med 500 för jobbet och slutprodukts-material (kopior+band/skiva) till självkostnads-pris.
I det sistnämnda priset på 500 ingår dock framkallning, så det kanske i sig är för lågt, vilket dock även gäller porträtt-jobbet.

Kom med råd och förslag.

@lkerdun skrev:
Jag har, på begäran från en närstående släkting, att ta porträtt-bilder på deras barn, dels en och en och grupp-bilder.

Nu vill vederbörande få veta vad man ska betala mig för jobbet och jag är jätte-osäker då jag aldrig gjort detta tidigare (tagit betalt för jobb).

Utöver detta har dokumenterat deras borgerliga bröllop både med video (vid vigseln) och festen med stillbilder.

Nu är det tänkt att jag ska skriva en "samlingsfaktura" på rubbet och så här har jag själv funderat:

För själva porträtt-jobbet kan kanske typ 500 vara skäligt och kopiorna till själv-kostnadspris.
Till det då video-dokumentationen (som sedan ska kopieras till VHS/DVD) med 500 för jobbet och slutprodukts-material (kopior+band/skiva) till självkostnads-pris.
I det sistnämnda priset på 500 ingår dock framkallning, så det kanske i sig är för lågt, vilket dock även gäller porträtt-jobbet.

Kom med råd och förslag.

Hade det varit min nära släkting så hade jag tagit betalt för film och framkallning (vad jag betalar).
Sedan hade jag krävt en påse winerbröd med choklad i kaffepausen mellan fotograferingarna.

Håller med föregående - hellre bullar och en stund med släkten än ta betalt. Det är ju ändå familjen!! Proppsar dom kanske man kan byta tjänster!? Fotade min systers bröllop... fick äran, fotade min systers väninnas bröllop.....fick två rådjurstekar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar