ANNONS
Annons

Rekommenderar bildvisningsprogram!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristoffer

Aktiv medlem
För att visa jpg-bilder finns det uppsjöar av olika program för snabb bildvisning och sortering. Jag har testat många! Men för RAW-filer är det värre.

Igår sprang jag på Fast Stone Image Viewer 2.29 och blev glatt överaskad! Det är Freeware, det visar RAW-filer och det använder Windows eget utforskar-system. Framför allt är det snabbt!
Det har många funtioner men jag är mest intresserad av möjligheten att snabbt kunna sortera bilder och förhandsgranska.

Jag har bara testat med Canons CR2-filer där jag kan välja att se den inbäddade jpg-bilden eller CR2-filen direkt. Val beroende på hastighet och datorprestanda.
Vore kul att höra fler åsikter om programmet. Det finns att hämta på http://www.faststone.org/

Jo jag testade Picasa men jag gillade inte att programmet scannade datorn efter bilder. Jag vill kunna använda windows eget filsystem, då är man inte bunden till programmet i alla situationer.

Jag har använt Fast Stone under ett par månader, och tycker att det är ett klart godkännt och bra program för de ändamål som jag söker.

Visar faststone miniatyrer i utforskaren också?
Isf kan det kanske vara ett alternativ.
Kör idag med RAW Viewer från Microsoft men det är lite segt att öppna första bilden tycker jag.

Fast Stone visar inte miniatyrer i Windows vanliga utforskare om det är det du menar. Den använder en lika layout i programmet.

Pixort är ett annat bildsorteringsprogram. Ovanligt lättjobbat, överskådligt och snabbt, samt billigt. Finns även i en fullt användbar gratisversion.

Programmet finns på sidan www.pixort.com

Har precis testat fast stone å det verkar riktigt bra för raw-filer.Stort plus än så länge
Tack för tipset Kristoffer
/Roos

Jag får emellertid inte FastStone att visa actual size för RAW. Jpeg funkar det dock fint med.

Använder D1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar