Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rekommenderad Blixt till D7D ?
- Trådstartare BuddaGBG
- Start datum
jorgen.hubner
Aktiv medlem
ADI funkar INTE WL
ADI förutsätter 2 saker, ett objektiv med ADI information, troligen endast KM / SONY objektiv, och att Du har blixten på kameran, ej WL. Kameran måste veta hur långt bort Du har placerat blixten. Dessutom så måste blixten vara riktad rakt fram och i 0 graders vinkel.
Har ett Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical [IF] Macro, och detta verkar inte vara ADI kompatibelt.
Prova att ställa in kameran på TTL-förblixt, ej manuellt eller ADI, kolla även att blixten inte står i något manuellt läge. Då skall det fungera.
Hoppas att det hjälper Dig.
/Jörgen
BuddaGBG skrev:
har nu införskaffat en sigma och är mycket nöjd bör tilläggas....so faar.... men har testat lite med wireless.... o den går alltid av med fullfräs... skall det inte funkja med wireless och ADI eller TTL eller måste jag ljusmäta o ställa in manuellt?
ADI förutsätter 2 saker, ett objektiv med ADI information, troligen endast KM / SONY objektiv, och att Du har blixten på kameran, ej WL. Kameran måste veta hur långt bort Du har placerat blixten. Dessutom så måste blixten vara riktad rakt fram och i 0 graders vinkel.
Har ett Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical [IF] Macro, och detta verkar inte vara ADI kompatibelt.
Prova att ställa in kameran på TTL-förblixt, ej manuellt eller ADI, kolla även att blixten inte står i något manuellt läge. Då skall det fungera.
Hoppas att det hjälper Dig.
/Jörgen
matti
Aktiv medlem
Kan verkligen rekommendera Metz:en som nämnts tidigare (54 MZ-4). Se bara till att få den senaste SCA-modulen som heter 3302 M6.
Sigmas nyare EX-objektiv är iallafall ADI-kompatibla.
Metz:en ger ADI-mätning med dessa objektiv, det vet jag Trådlös blixt funkar oxå alldeles utmärkt, dock enbart som slav, den kan inte styra andra trådlösa blixtar (det kan enbart KM:s, eller numer Sonys, egna tex 5600). Med Metz 54:an ihop med min KM D7D kopplar huset automatiskt om från ADI till "förblixt-TTL" när jag vinklar blixten eller kör trådlöst, behöver inte ändra det i menyn på kameran utan där kan ADI-mätning alltid stå kvar ändå.
Byggkvaliteten på Metz är också på topp och den lyser ut starkt. Sen har den lite skojjiga finesser såsom en liten sekundärblixt som kan aktiveras när du studsar huvudblixten (för att få lite "blänk" i ögon samt lätta upp skuggor under ögonlock).
En sak med Metz-blixten är att vare sig förblixt-TTL eller ADI-mätning funkar om du har en diffusor monterad (tex omnibounce). Då slår du dock helt enkelt om till A-läge på blixten vilket innebär att man använder en ljusmätare på själva blixten istället för i kamerahuset. Denna inbyggda ljusmätare är känd för att fungera ypperligt på Metz blixtar och det kan jag verkligen skriva under på. Varenda blixtbild med omnibounce och med detta A-läge blir helt perfekt exponerad En fördel med att köra på detta A-läge är att du slipper förblixten som du har i både "förblixt-TTL" och ADI. Denna förblixt kan nämligen ge upphov till ett fenomen kallat "sleepy eyes", dvs folk hinner blinka precis i tid tills huvudblixten och exponeringen. Detta fenomen är inte unikt för KM utan förekommer hos alla system där förblixt används tex Canons E-TTL II och Nikons iTTL.
Hoppas det inte blev för mycket tekniksvammel, risken kanske finns....;-)
mvh / Matti
Sigmas nyare EX-objektiv är iallafall ADI-kompatibla.
Metz:en ger ADI-mätning med dessa objektiv, det vet jag Trådlös blixt funkar oxå alldeles utmärkt, dock enbart som slav, den kan inte styra andra trådlösa blixtar (det kan enbart KM:s, eller numer Sonys, egna tex 5600). Med Metz 54:an ihop med min KM D7D kopplar huset automatiskt om från ADI till "förblixt-TTL" när jag vinklar blixten eller kör trådlöst, behöver inte ändra det i menyn på kameran utan där kan ADI-mätning alltid stå kvar ändå.
Byggkvaliteten på Metz är också på topp och den lyser ut starkt. Sen har den lite skojjiga finesser såsom en liten sekundärblixt som kan aktiveras när du studsar huvudblixten (för att få lite "blänk" i ögon samt lätta upp skuggor under ögonlock).
En sak med Metz-blixten är att vare sig förblixt-TTL eller ADI-mätning funkar om du har en diffusor monterad (tex omnibounce). Då slår du dock helt enkelt om till A-läge på blixten vilket innebär att man använder en ljusmätare på själva blixten istället för i kamerahuset. Denna inbyggda ljusmätare är känd för att fungera ypperligt på Metz blixtar och det kan jag verkligen skriva under på. Varenda blixtbild med omnibounce och med detta A-läge blir helt perfekt exponerad En fördel med att köra på detta A-läge är att du slipper förblixten som du har i både "förblixt-TTL" och ADI. Denna förblixt kan nämligen ge upphov till ett fenomen kallat "sleepy eyes", dvs folk hinner blinka precis i tid tills huvudblixten och exponeringen. Detta fenomen är inte unikt för KM utan förekommer hos alla system där förblixt används tex Canons E-TTL II och Nikons iTTL.
Hoppas det inte blev för mycket tekniksvammel, risken kanske finns....;-)
mvh / Matti
Senast ändrad:
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Externa blixt på KM/SONY kan inte användas som master.
Ingen av KM 3600HS(D), 5600HS(D) eller nya modell under Sonys namn kan arbeta som master och styra en annan blixt på en digital kamera. Det är endast blixten D5D, D7D och A100 som kan användas som master och styra andra blixtar WL. Kanske blixtarna på A1 och A2 också, kan dock inte komma ihåg på rak arm.
Metzen kan väl jobba som slav på 3 sätt, KM-slav, Metz slav och vanlig slavblixt. Metzen har som sagt en del fördelar, kommer inte ihåg om även Sigman kan fungera som "vanlig" slav med mätning via egen automatik.
/Jörgen
matti skrev:
mvh / Matti
Ingen av KM 3600HS(D), 5600HS(D) eller nya modell under Sonys namn kan arbeta som master och styra en annan blixt på en digital kamera. Det är endast blixten D5D, D7D och A100 som kan användas som master och styra andra blixtar WL. Kanske blixtarna på A1 och A2 också, kan dock inte komma ihåg på rak arm.
Metzen kan väl jobba som slav på 3 sätt, KM-slav, Metz slav och vanlig slavblixt. Metzen har som sagt en del fördelar, kommer inte ihåg om även Sigman kan fungera som "vanlig" slav med mätning via egen automatik.
/Jörgen
matti
Aktiv medlem
Re: Externa blixt på KM/SONY kan inte användas som master.
"Upp slavar uti alla stater, som hungern bojor lagt uppå....;-)"
Just ja, så är det....allt ovanstående stämmer fullt ut nu när jag funderat lite Mycket mångsidig blixt är det i varje fall...Metz 54:an. Sen har du ju fördelen med SCA-systemet vilket gör att den går att använda till andra kameramärken genom att bara byta fot (SCA-enhet) på blixten. Metz är också så snälla att de gratis uppgraderar mjukvaran i din SCA-enhet när det kommer nya varianter. Tex har jag fått min uppgraderad från M4 till M6.
mvh / Matti
jorgen.hubner skrev:
/Jörgen
"Upp slavar uti alla stater, som hungern bojor lagt uppå....;-)"
Just ja, så är det....allt ovanstående stämmer fullt ut nu när jag funderat lite Mycket mångsidig blixt är det i varje fall...Metz 54:an. Sen har du ju fördelen med SCA-systemet vilket gör att den går att använda till andra kameramärken genom att bara byta fot (SCA-enhet) på blixten. Metz är också så snälla att de gratis uppgraderar mjukvaran i din SCA-enhet när det kommer nya varianter. Tex har jag fått min uppgraderad från M4 till M6.
mvh / Matti
Anddje
Aktiv medlem
Re: Externa blixt på KM/SONY kan inte användas som master.
EF-500 DG Super fungerar trådlöst med mätningjorgen.hubner skrev:
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Re: Re: Externa blixt på KM/SONY kan inte användas som master.
Det är ju precis det som jag har skrivit.
Jörgen
Anddje skrev:
EF-500 DG Super fungerar trådlöst med mätning
Det är ju precis det som jag har skrivit.
Jörgen
Anddje
Aktiv medlem
För trådlös med mätning ska blixten stå på Cl, tryck mode-knappen tills det kommer upp (finns 2 andra lägen med där det står Cl + nånting, det är fel)BuddaGBG skrev:
SÅ nu kan jag alltså kosntatera att Sigman SKALL fungera trådlöst med automatik på en D7D, så min fråga är följdaktligen. Vilka inställningar skall jag göra på kamera + blixt ???? (manualen till sigman är bland de sämsta jag sett)
Eller så sätter du blixten på kameran, går in i kamerans meny, väljer trådlös blixt och sedan tar av blixten från kameran och fäller upp inbyggda blixten.
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Anddje skrev:
Jaha, jag uppfattade
"kommer inte ihåg om även Sigman kan fungera som "vanlig" slav med mätning via egen automatik."
som att du inte kom ihåg
Med detta menar jag inte en KM-slav (som i det läget använder kamerans automatik för blixtmätning), utan användning av blixtens egen automatik när den blir utlöst av en kamera vilken som helst, t,ex Agfamatic 100. Troligen tämligen användbart om man inte varierar bländaren på kameran för mycket. Detta konststycke klarar varken KM3600 eller KM5600, de kan bara arbeta som slavar styrda av kamerans automatik. KM5600HS kan dock avfyras från D5D/D7D och utlösas utan automatik, styrkan ställer Du in på blixten 1/1 till 1/16 och är då fast.
Metz vet jag klarar att utlösas från vilken kamera som helst och använda sin egen automatik för att styra styrkan, på Sigma har jag inte dubbelkollat.
/Jörgen
jorgen.hubner
Aktiv medlem
BuddaGBG skrev:
SÅ nu kan jag alltså kosntatera att Sigman SKALL fungera trådlöst med automatik på en D7D, så min fråga är följdaktligen. Vilka inställningar skall jag göra på kamera + blixt ???? (manualen till sigman är bland de sämsta jag sett)
Berätta gärna hur det har gått och vad Du tycker om blixten.
/Jörgen